”Mycket bra tidpunkt att binda ditt bolån”

”Mycket bra tidpunkt att binda ditt bolån”

Efter Riksbankens besked om att behålla räntan oförändrad på 1 procent pekar nu många experter på att det är en bra tidpunkt att binda sina lån.

Svårt att göra fel just nu

Riksbanken meddelade i onsdags (13/2) att de behåller reporäntan oförändrad på 1 procent. Och enligt ränteexperter är det svårt att göra fel som bolånetagare just nu. Nu är ett bra tillfälle att binda sitt bolån om man vill ha trygghet och veta vad man ska betala varje månad. ”Har man en skör ekonomi bör man binda nu”, säger Claes Hemberg till Dagens Nyheter, även om han förespråkar rörliga lån för de som kan. Vad man bör tänka på är att inte binda lånet längre än den tid man har tänkt bo kvar. Löser man lånet i förtid får man betala en så kallad ränteskillnadsersättning

Rörlig ränta har varit bäst sedan mitten på 90-talet

Enligt Swedbanks uträkning så har det sedan mitten på 90-talet varit mycket svårt att spara pengar på att ha bunden ränta. Under de senaste femton åren har vi dock haft nedåtgående räntor. Om vi nu sakta men säkert får högre räntor kan det visa sig att en bunden ränta lönar sig. Läs mer här: Är det omöjligt att spara pengar genom att binda räntan?

”Räntemarknaden är genuint svårbedömd”

Gunilla Nyström, privatekonom på SEB, rekommenderar att sprida bindningstiderna: En blandning av tremånadersränta (rörlig) och femårsränta, om man planerar att bo kvar så länge i sin bostad.

Bästa officiella bolåneräntorna (3 månaders) just nu:

• Skandiabanken: 2,87 %
  • Bättre bolån: 2.96 %
  • SBAB Bank: 2.96 %
  • Ikano Bank: 2.96 %
  • Nordea: 2.98 %
  • SEB: 3.00 %
  • Handelsbanken: 3.00 %

Bästa officiella bolåneräntorna (5 års bindningstid) just nu:

• Skandiabanken: 3.24 %
  • Danske Bank: 3.35 %
  • Länsförsäkringar: 3.40 %