Nu sänker bankerna räntorna – igen!

Nu sänker bankerna räntorna – igen!

I förra veckan sänkte Riksbanken oförväntat reporäntan till minus 0,25 procent och flera banker har nu reagerat och sänkt både sina bolåneräntor och sparkontoräntor.

Dessa banker har sänkt räntan på bolån med löptid 3-månader:

Länsförsäkringar 0,08 procentenheter
Nordea 0,03 procentenheter
Swedbank 0,08 procentenheter
Handelsbanken 0,02 procentenheter

Räntan på bolån med 10-års bindningstid har sänkts mest: Länsförsäkringar 0,25 procentenheter, Swedbank 0,15 procentenheter och Handelsbanken 0,12 procentenheter.

SEB har inte sänkt sin listränta men deras upplåningskostnad har sänkts med 0,14 procentenheter. SEB ger rabatt på sina bolån genom att utgå ifrån sin upplåningskostnad plus ett påslag vilket troligtvis gör att många av SEB:s befintliga bolånekunder nu får en större sänkning av sina räntor än kunder hos de andra bankerna.

Räntorna på sparkontot har också sänkts

Efter den senaste reporäntesänkningen (18/3) har dessa kreditinstitut sänkt sina sparkontoräntor: AK Spar (-0,15), AMFA Bank (-0,05), GCC Capital (-0,2), HoistSpar (-0,15), PayEx (-0,4) och SevenDay (-0,15). Många institut sänkte sina räntor veckorna före Riksbankens senaste sänkning. Storbankerna ligger kvar på 0 procent erbjuden ränta. Ingen minusränta än så länge…

Bäst ränta på rörligt sparkonto med insättningsgaranti och fria uttag erbjuder idag (26/3) Collector och Avida Finans med 1,40 procent följt av Svea Ekonomi med 1,30 procent.

Orginalartikel hos Compricer: Nu sänker bankerna räntorna - igen!