Ny tvingande amortering

Ny tvingande amortering

Igår (11/11) presenterade Finansinspektionen (FI) ett förslag på nya tuffare amorteringskrav för bolånetagare. För genomsnittsvillan i Sverige betyder det en amorteringsökning med i genomsnitt 3 400 kronor i månaden.

Nya bolånetagare ska amortera ner sina bolån till en belåningsgrad på 50 procent i två steg.

I steg ett amorteras lånet med minst två procent per år ner till 70 procents belåningsgrad och i steg två med minst en procent ner till 50 procent av belåningsgraden. ”Vi vill återskapa en nygammal tradition vi haft att man betalar av på sina bolån”, sa Martin Andersson, FI:s generaldirektör på presskonferensen. Detta betyder en amorteringstakt på ca 32 år om man lånar 85 procent av värdet på bostaden.

Hushållens skulder innebär risker för Sveriges ekonomi och för enskilda hushåll

Även om hushållen har större buffertar idag än innan bolånetaket infördes 2010 så väljer nya låntagare med lägre belåningsgrader ofta att vänta med att amortera. FI skriver i ett pressmeddelande att det är bekymmersamt eftersom erfarenheter pekar på att hushåll med belåningsgrader över 40-50 procent är benägna att dra ner på annan konsumtion när de ekonomiska förutsättningarna ändras. De nya amorteringskraven minskar risken att Sveriges ekonomi påverkas negativt om något oväntat händer i Sverige eller i omvärlden.

Exempel på hur de nya amorteringskraven påverkar hushållen

• Lån 1 miljon kronor = amortering på 1 666 kronor i månaden
  • Lån 2,5 miljoner kronor =amortering på 4 166 kronor i månaden
  • Lån 5 miljoner kronor = amortering på 8 333 kronor i månaden

För genomsnittsvillan i Sverige som kostar 2,4 miljoner kronor betyder de nya amorteringskraven följande:

Belåningsgrad 85 procent = 2 040 000 kronor
Amortering per månad ner till 70 procents belåningsgrad = 3 400 kronor
Därefter amorterar man en procent ner till 50 procents belåningsgrad.

För genomsnittslägenheten i Stockholm som kostar 4,2 miljoner kronor betyder de nya amorteringskraven följande:

Belåningsgrad 85 procent = 3 570 000 kronor
Amortering per månad ner till 70 procents belåningsgrad = 5 950 kronor
Därefter amorterar man en procent ner till 50 procents belåningsgrad

Ska endast gälla nya lån och inte om man byter bank

FI börjar nu arbetet med att ta fram reglerna i detalj. Definition av vad som är nya lån ska tas fram liksom tillfälliga undantag t.ex. vid arbetslöshet och sjukdom. Planen är att ha ett regelverk på plats inom cirka ett halvår enligt FI.

Orginalartikel hos Compricer: Ny tvingande amortering