Olika ekonomiska världar

Människor har en mental uppdelning mellan deras sociala och ekonomiska världar.

I en studie av Heyman & Ariely, 2004 (Effort for payment. A tale of two markets) fick deltagarna i uppgift att dra en cirkel på en datorskärm så många gånger som de kunde på fem minuter. Tre olika grupper jämfördes:

• Grupp 1 fick 5 dollar för att delta.
  • Grupp 2 fick 50 cent för deltagande.
  • Grupp 3 inbjöds att delta "som en tjänst".

Resultatet

De som fick 5 dollar gjorde i genomsnitt 159 cirklar och de som fick 50 cent gjorde 101 cirklar. Hittills logiskt, eller hur? Fler cirklar gjordes av de som fick mest betalt. Men det intressanta är resultatet från de som inbjöds att delta i uppgiften ”som en tjänst”. Denna grupp gjorde i genomsnitt 168 cirklar. Det innebär att gruppen som deltog i uppgiften som en tjänst gjorde ungefär lika många cirklar, till och med några fler, som de som fick 5 dollar.

Varför?

Studier visar att människor har en mental uppdelning mellan deras sociala och ekonomiska världar. Olika regler gäller beroende på om människor handlar med hårdvaluta och avtal (den finansiella världen) eller om de handlar i vänskap, tillit eller på grund av andra sociala kopplingar (den sociala världen).

Med gåvor istället för pengar går vi ifrån den finansiella världen till den sociala världen

Undersökningen gjordes om och denna gång fick deltagarna gåvor istället för pengar (en Godiva chokladbit för 5 dollar respektive en 50 cent Snickers). Resultatet visar att med gåvor går vi ifrån den finansiella världen tillbaka till den sociala världen. Deltagarna gjorde ungefär lika många cirklar oberoende om de fick en dyr eller billig gåva eller om de gjorde uppgiften som en tjänst.

Gåvor behöver inte stå i proportion med uppgiften

Detta visar att i den sociala världen behöver inte gåvor stå i proportion till uppgiften men att i den finansiella världen får vi vad vi betalar för. Att ändra en 50 cent betalning till en gåva (en Snickers) är alltså tillräckligt för att starta vårt sociala tänkande istället för vårt ekonomiska.

Originalartikel hos Compricer: Olika ekonomiska världar