Pension: Så sparar du och så tar du ut den

Pension: Så sparar du och så tar du ut den

I Compricers Expertpanel kommer det in många frågor om vår pension. Här kan du läsa svar på frågor om hur man bäst sparar till sin pension och hur man ska tänka när man ska börja ta ut sin pension. Nedan följer frågor från er läsare och svar från vår expert Maja Englund, Pensionsekonom SPP.

Fråga: Hej, jag vill starta ett privat pensionssparande men blir så förvirrad av alla alternativ. Kan ni hjälpa mig?

Hej,
Det finns flera sätt att spara till pensionen, men efter att avdragsrätten på privat pensionssparande försvann väljer många att spara via ett Investeringssparkonto (ISK) eller en Kapitalförsäkring. Oavsett vilket sätt du väljer att spara på så betalar du en schablonmässig skatt under tiden du sparar istället för vid uttaget. En fördel med att spara i ett ISK kan vara att du när som helst kan ta ut pengarna, medan det kan finnas begränsningar i en kapitalförsäkring. Samtidigt väljer du själv förmånstagare i en kapitalförsäkring, medan vanliga arvsregler gäller för ISK. Erbjuder din arbetsgivare löneväxling är det också ett alternativ. Oavsett vilken sparform du väljer är det viktigt att hålla koll på att det inte tas ut några onödiga avgifter.

Hur mycket kan man tjäna per månad om man tar ut sin månadslön och hela pensionen när man fyllt 65 år, vad betalar man i skatt, finns det någon brytpunkt?

Hej,
Det finns ingen brytgräns för hur mycket du får tjäna, du behöver endast vara uppmärksam på hur mycket skatt du betalar i takt med att din totala inkomst ökar.
Väntar du till det år du fyller 66 år med att ta ut pensionen så blir skatten lägre på grund av ett förhöjt grundavdrag. Du kan kontakta pensionsmyndigheten för mer information eller läsa mer här.

Att jobba är dock alltid ett bra sätt att dryga ut inkomsten och höja den framtida pensionen. Så du ska inte vara rädd för att jobba, fundera snarare på om du behöver börja ta ut pensionen samtidigt eller kan vänta med den.

Hur stor skillnad blir det om man tar bort efterlevandeskyddet för sin tjänstepension och premiepension i procent på ett ungefär?

Hej,
Det är svårt att säga en procentsats som det rör sig om för tjänstepensioner då det finns många olika faktorer som spelar in. Bland annat när du väljer till efterlevandeskyddet och beroende på om du sparat i en fondförsäkring eller har ett sparande med garanti. Så det är alltid klokt att dubbelkolla med ditt pensionsbolag vad som gäller i ditt fall.

För premiepensionen ser reglerna lite annorlunda ut. Du kan endast lägga till efterlevandeskydd i samband med att du väljer att ta ut pensionen och det går sen inte att välja bort. Om du väljer till efterlevandeskydd kommer du att gå miste om så kallad arvsvinst. Du kan läsa mer om det på Pensionsmyndighetens hemsida.

Hej! Är snart 50 år och har ej pensionssparat. Inte haft tid att sätta mig in i olika former och känner mig också osäker på om de pengar jag sparar verkligen förvaltas på sådant sätt att det blir en god del av pensionen. Kan ni tipsa om ett specifikt sparande som ger god avkastning och som samtidigt är säkert så att inte mina pengar går upp i rök?

Hej,
De flesta kan förvänta sig att få cirka 60 % motsvarande sin lön i pension (allmänna pensionen och tjänstepension). Många känner att de skulle vilja ha mer att leva på än så och därför är det bra att spara själv. På spp.se kan du själv räkna ut hur mycket du behöver spara beroende på vad du har för mål.

Ett månadssparande i ett ISK kan vara ett alternativ för dig. Breda globala aktiefonder till låga avgifter är en bra bas. Det finns aldrig någon garanti för att värdet på sparandet inte ska minska, men sparar du under en längre tidsperiod och väljer fonder med mindre risk kan du på så sätt anpassa sparandet efter vad som passar dig bäst.

Ställ en fråga här eller läs våra kunders frågor och experters svar om sparande, lån, el, pension och mycket annat. Compricers Expertpanel