Sluta spara nu! 317 000 personer dubbelbeskattas.

Den 1 januari förra året togs avdragsrätten för privat pensionssparande bort. Trots detta sparar alltså 317 000 personer i Sverige fortfarande i sitt gamla pensionssparande.

”Det innebär att de flesta av spararna dubbelbeskattas, eftersom de måste betala inkomstskatt både under spartiden och när pengarna tas ut. Några kan ha rätt till avdrag, eftersom deras arbetsgivare inte betalar in tjänstepension, men de är få”, säger Kay Kojer, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, till Dagens Nyheter.

Sluta spara idag!

Är du en av 317 000 som fortfarande sparar i ditt gamla privata pensionssparande ring din bank idag och stoppa sparandet. Fortsätter du så sparar du alltså skattade pengar som du sen får skatta en gång till för när du tar ut pensionen. Ett riktigt dåligt sparande med andra ord.

Behöver man spara privat till sin pension?

Vår pension kan bestå av allmän pension (18,5 % av vår lön upp till 7,5 basbelopp sätts av till vår allmänna pension varje månad), tjänstepension och privat pensionssparande. Har du inte tjänstepension så kommer du, beroende på hur länge du arbetar, att få leva på cirka 30 procent av din lön. Är detta fallet är det dags att jobba för att få tjänstepension eller att börja spara själv. Sparar du privat när din arbetsgivare inte erbjuder tjänstepension har du rätt till avdrag.

Får du allmän pension och tjänstepension så får du ungefär 60 - 75 procent i snitt av din lön i pension, beroende på hur länge du jobbar. Känns det för lite? Då är det läge att spara privat till din pension.

Hur kan man spara nu när avdragsrätten är borta?

Jag tycker att det bästa sättet är att öppna ett ISK eller en Kapitalförsäkring. Spara gärna i globala indexfonder med låg avgift så sprider du riskerna. Månadsspara så köper du både i upp och nedgång. När du närmar dig pensionen kan det vara läge att se över sparandet och ändra andelen aktier/räntor för att minska risken. Tänk också på att ett privat pensionssparande inte är enskild egendom tex vid en separation. Vill man göra ett privat pensionssparande till privat egendom kan man göra detta genom ett äktenskapsförord.