Skärp amorteringskrav - förhandla din bolåneränta.

Skärpt amorteringskrav? Passa på att förhandla boräntan

Finansinspektionen har lagt fram sitt förslag till skärpt amorteringskrav vilket regeringen inom kort ska besluta om. Nu kan det vara ett bra läge att förhandla om och skaffa sig en bra ränta på bolånet.

Tycker du att det är jobbigt att förhandla med banken? Vår tjänst Mittbolån hjälper till genom att kontakta banker och kreditinstitut. En ansökan. Gratis och enkelt.

Enligt Sifo prutar endast varannan svensk på sitt bolån – varannan av oss betalar alltså många tusenlappar varje år i onödan. En anledning är att vi tycker att det är jobbigt att förhandla. En annan att vi glömmer att vår ränterabatt, som vi en gång fått av banken, oftast ”går ut” efter ett år och då förlorar vi rabatten och åker upp på bankens listränta igen.

Är du en av de som inte förhandlar – eller tycker du att det är jobbigt?
Gör en kostnadsfri ansökan hos oss så jämför vi banker och kreditinstitut åt dig. Efter att du skickat in din ansökan på nätet blir du kontaktad av en bolånehandläggare. Han eller hon hjälper dig med alla konstiga termer och finstilta villkor – och sköter kontakten med bankerna. När din bolånehandläggare fått in erbjudanden från bankerna, kontaktar han eller hon dig och går igenom vilket som passar dig bäst.

Vi tar endast en kreditupplysning (UC) på dig. Förhandlar du själv med ett flertal banker så se upp så du inte får många kreditupplysningar gjorda – det kan göra att du får svårare att låna och får sämre villkor. Är du nyfiken på vilket kreditbetyg du har idag kan du prova tjänsten Kreddy som finns att ladda ner på App Store eller Google Play. Med Kreddy får du även en överblick över dina krediter och tips på hur du förbättrar ditt kreditbetyg.