Spara pengar genom att återföra uppskov från bostads-försäljning – 5 år tillbaka

Har du ett gammalt uppskov från en bostadsförsäljning? Genom att ompröva din deklaration fem år tillbaka och betala uppskovet kan du få tillbaka räntan du har betalat.

Jag har tidigare skrivit om att man idag troligtvis tjänar på att betala sitt uppskov från en bostadsförsäljning i och med att räntan du får betala på uppskovet är högre än räntan du får betala för att ta ett lån (artikel).

Bestämmer du dig för att betala uppskovet finns det en annan viktig sak att se över. Är ditt uppskov från ett tidigare år? Glöm då inte att du kan ompröva din deklaration fem år tillbaka och på så sätt få tillbaka betald ränta. Du återför (tar upp) delar eller hela uppskovsbeloppet för beskattning ett år tillbaka i tiden. Detta gör du genom att begära omprövning av deklarationen det valda året.

Beslutar Skatteverket om omprövning får du betala skatten på uppskovsbeloppet (22 procent) samt kostnadsränta och får tillbaka den årliga skatten på uppskovsbeloppet (0,5 procent per år som du har haft uppskovet). I och med att kostnadsräntan är betydligt lägre än uppskovsräntan kommer du att få pengar tillbaka. Du måste betala både skatt och ränta senast den förfallodag som inträffar närmast efter 30 dagar från det datum Skatteverket fattade beslutet om att ompröva deklarationen.

Under 2016 kan du begära omprövning av deklarationer från åren 2011–2015, som alltså gäller inkomståren 2010–2014. Du gör det genom att skriva ett brev till Skatteverket där du begär omprövning av tidigare deklaration – utifrån att du vill återföra hela eller en del av uppskovsbeloppet till beskattning. Du måste återföra minst 20 000 kronor av beloppet, eller hela beloppet om det är lägre än 20 000 kronor. Använd skatteverkets blankett SKV 6891.

Om du omprövar deklarationen för det år du deklarerade försäljningen får du tillbaka all årlig skatt. I annat fall får du tillbaka den årliga skatten från och med året efter det år som omprövas.

Kan du göra detta I årets deklaration?

Så länge Skatteverket inte har beslutat om din slutliga skatt går det att göra kompletteringar. Ange i årets deklaration (2016), under övriga upplysningar, att du har begärt omprövning av tidigare deklarationer och på vilket sätt. Kontakta skatteverket först och kolla vad som gäller för dig och om det går att göra i årets deklaration.

Att tänka på:

• Lånar du pengar för att betala reavinsten ändras din månadskostnad och kanske även din amortering.
  • Man kan inte veta säkert vad räntan på lånet man tar blir i framtiden.
  • Uppskovsreglerna kan förändras.
  • Behöver man ta ut ytterligare pantbrev kanske kalkylen inte håller.

Läs mer hos Skatteverket: Omprövning av bostadsuppskov