Våren är här – och därmed låga elpriser. Dags att binda?

Våren är här – och därmed låga elpriser. Dags att binda?

Vi får många frågor till vår expertpanel om varför elpriset är så lågt just nu, om man ska binda sitt avtal eller inte och varför tillsvidareavtal är tillåtna. Här följer några svar från vår energiexpert Joakim Ottander.

Varför är elpriset så lågt just nu och går det att förutse priset på el?

Anledningen till att vi har låga elpriser i Sverige just nu är att vår energiförsörjning fungerar väl. Höga priser beror antingen på ökad efterfrågan eller minskat utbud. Ökad efterfrågan kan exempelvis uppstå vid köldknäppar eller när konjunkturen stärks och den energiintensiva produktionen i landet ökar. Minskat utbud av energi uppstår när kraftverken står stilla. I Sverige kommer vår energi huvudsakligen från vattenkraft och kärnkraft (tillsammans ca 80 %). Kärnkraftverken är relativt känsliga och drabbas av både planerade och oplanerade driftsstopp. Som exempel på detta såg vi extrema pristoppar 2010 när vi hade perioder av väldigt kallt klimat i kombination med driftsstopp i kärnkraftverken. Detta är några av de faktorer man kan analysera för att förutse elpriserna.

Är det alltid bäst med rörligt elavtal om man klarar av prissvängningarna?

Över en längre period har det nästan alltid lönat sig med rörligt elpris (på samma sätt som att rörlig ränta på bolånet ofta lönar sig i längden). Det finns till och med elbolag som endast erbjuder avtal med rörligt elpris. GodEl är ett exempel på ett bolag som hävdar att rörligt elpris är ”bäst i längden”.

Det som däremot kan vara svårt att svara på är vad som är en lång period, dvs. vad är tillräckligt långt för att det skall löna sig? Det är väldigt svårt, även för den bästa expert i världen, att veta hur elpriserna kommer se ut om 10 år. Priserna är ett resultat av utbud och efterfrågan samtidigt som energiskatter är ett hett ämne inom politiken och det är inte orimligt att slöseri med energi kommer beskattas hårdare i framtiden.

Svaret på frågan är att jag rekommenderar rörligt elpris om du har råd med tillfälliga uppgångar men råder dig samtidigt att investera de pengar du sparar under lågprisperioderna i energieffektiviserande åtgärder i din bostad för då är du mindre känslig när pristopparna kommer.

Kommer tillsvidareavtalen att förbjudas?

Anledningen till att elbolagen får ta ut ett högre pris i form av tillsvidareavtal är på grund av att en kund som inte valt att binda sig för ett specifikt elavtal betraktas som en osäker kund (som kan säga upp sitt avtal med omedelbar verkan) och de har då rätt att ta ut ett högre pris som följd av den högre risken. Vad jag kan läsa mig till så finns det inte något beslut att tillsvidareavtalen skall förbjudas. Det verkar som om debatten avtagit de senaste två åren när elpriserna stabiliserats på något lägre nivåer. Många elbolag, däribland Skellefteå Kraft, har aktivt valt att slopa tillsvidareavtalet. Oavsett om tillsvidareavtalen förbjuds eller ej är det viktigt som konsument att sätta sig in i prissättningen och göra ett aktivt val.