Vad händer om banken går i konkurs?

Vad händer om banken går i konkurs?

Den frågan och många andra om bolån ställs till vår Expertpanel. Här kan du läsa några frågor och svar om kurkurs, skuldkvotstak, lägga om bolån, binda eller inte och amortering. Vår expert Emma Persson, privatekonom Länsförsäkringar, svarar.

Vad händer med mitt bolån hos Swedbank om de mot förmodan skulle gå i konkurs?

“Om det mot förmodan skulle inträffa skulle ett annat låneinstitut träda in och ta över lånen. För dig som kund skulle det alltså inte blir någon större skillnad, du skulle fortsätta betala ränta och amortering precis som vanligt”

Fråga: Får man behålla sin låga amortering vid bankbyte?

“Man kan beskriva det som att det är en möjlighet, ingen rättighet, att behålla de gamla amorteringskraven när man byter bank. Det är upp till banken att avgöra vilken amortering du ska ha – och om de t ex vill att du följer eventuella egna amorteringsregler som banken har. Men det har visat sig att bankerna gör lite olika, så mitt tips är att kontakta flera banker och fråga hur de ser på amortering i just ditt fall. Glöm inte heller att amortering är ett sparande och att det inte nödvändigtvis är något som till varje pris ska undvikas.”

Skuldkvotstaket gör att jag inte kan flytta mitt lån, vad gör jag?

“Finansinspektionen utformade visserligen de nya reglerna utifrån att kunderna skulle kunna byta bank utan att utlösa kraven, men det är ändå upp till bankerna i slutändan att bestämma hur just din amortering ska bli. Fråga så många banker som möjligt, kanske resonerar de olika? Men att du skriver ”inte kan flytta lånet” får mig att haja till.

Om det beror på att du inte har råd med en i grunden sund amortering kanske du behöver fundera på din skuldsättning av andra skäl? Amortering är i grunden bra och det utökade kravet gäller under en begränsad tid. Kanske är det inte så dumt att prioritera att minska dina skulder en aning – antingen genom att amortera eller att helt enkelt köpa en billigare bostad?”

Fråga: Nu när räntorna på rörliga bolån går upp ska man binda då?

I vår prognos ligger ganska måttliga höjningar av bolåneräntan framöver och vi tror att ränteläget förblir lågt på ett par års sikt. Men det du måste fråga dig, egentligen oavsett prognosen, är hur din ekonomi klarar en höjning. Och – gillar du oförutsägbarhet eller får du ont i magen bara av tanken på en höjning? Räkna på det! Ett sätt kan vara att prova att leva som om räntan var 3 procentenheter högre. Utifrån det kan du sen bestämma hur det känns och hur du ska göra. Du behöver heller inte binda hela lånet. Du kan dela upp det i flera delar och binda dem på olika bindningstider. En del rörligt och en del bunden på flera års sikt, exempelvis.

Hej. Jag ska snart lägga om mina bolån och undrar hur jag ska tänka? Är inte villig att ta FÖR höga risker.

Valet av räntebindningstid handlar i grund och botten om hur väl din ekonomi klarar högre räntekostnader och din inställning till risk. I ett läge där räntorna kan förväntas stiga (som nu) är det läge att fundera på just dessa två parametrar. Vet du att du ska bo kvar i din bostad under överskådlig tid och inte gillar risk så kan det vara ett bra läge att binda åtminstone en del av lånet. Om du vill sprida riskerna kan du nämligen binda lånet på olika bindningstider, t ex en tredjedel på längre sikt, en del på några års sikt och ha kvar en del rörligt. Men oavsett, räkna gärna efter vad en räntehöjning innebär för dig så att du är väl förberedd.

Ställ din egen fråga till våra experter här