Vad kostar mest – SMS-lån, kreditkort eller privatlån?

Vad kostar mest – SMS-lån, kreditkort eller privatlån?

Cirka två miljoner svenskar har någon typ av konsumtionslån såsom privatlån, billån, kreditkorsskuld, topplån eller SMS-lån. Men frågan är om vi har koll på hur mycket vi egentligen betalar i ränta och om det finns bättre alternativ?

Se till hela räntan – den effektiva räntan

Bäst är förstås att spara ihop pengarna först men ibland behöver vi låna pengar även till andra saker än till vår bostad. Den effektiva räntan är bra att ta reda på när man ska låna eftersom den tar hänsyn till samtliga lånekostnader och ger en bra siffra för jämförelser. Kostnaden för ett lån består av fler faktorer än räntan. Bland annat måste uppläggningskostnad, ränta-på-ränta effekt och avikostnader räknas in i lånekostnaden. Den effektiva räntan är angiven som en årlig ränta.

Se till att du inte får för många kreditupplysningar

När du ansöker om att låna tar de flesta banker och institut en kreditupplysning på dig. Antalet kreditupplysningar ger banken en bild av hur kreditaktiv du är – vilket sen kan påverka hur stor risk banken anser att du utgör. Var därför försiktig med att göra för många ansökningar och använd gärna en tjänst där du gör en ansökan och sen får svar från ett flertal banker. Då tas endast en kreditupplysning på dig.

Här följer några olika alternativen:

1. Bolån. Har du utrymme på ditt bolån är det billigaste alternativet att utöka ditt bolån. Men kom ihåg att bolån kräver ofta en mindre amortering än t.ex. ett privatlån vilket leder till en längre amorteringstid – vilket i slutändan kan bli dyrt. Idag ligger snitträntorna, dvs. den ränta bankerna faktiskt erbjuder sina kunder, på i genomsnitt 1,56 procent.
Effektiv ränta: mellan 1-2 procent (för rörliga lån)

2. Blancolån/privatlån.
Ett privatlån/blancolån är ett lån du kan få utan att ha någon säkerhet kopplat till lånet utan det bygger på din återbetalningsförmåga. Privatlån brukar erbjudas för lån upp till 350 000 kronor. Ofta är räntan lägre när du lånar mer – vilket gör att det kan vara bra att samla lånen till ett lån om möjligt.
Effektiv ränta: mellan 5-22 procent.

3. Kreditkort/kontokredit. Ett kreditkort är en variant av kontokort men är förenat med en kredit hos den kortutgivande banken. Kortföretaget betalar handlaren och fakturerar i sin tur kortinnehavaren. De flesta banker erbjuder även kontokredit kopplat till ditt privatkonto. När pengarna tar slut på kontot utnyttjas krediten automatiskt upp till en förutbestämd nivå.
Effektiv ränta: mellan 11-19 procent.

4. Konsumtionslån. Konsumtionslån är lån som du får när du handlar på kredit i till exempel i en klädesaffär eller hos hemelektronikkedjor.
Effektiv ränta: mellan 20 och 35 procent.

5. SMS-lån. SMS-lån är en typ av kredit där låntagaren lånar mindre summor via SMS-kommunikation. Lånesummorna rör sig vanligtvis om mellan 1000 och 5000 kr och lånetiden är ofta en månad.
Effektiv ränta: upp till 800 procent.

Så se över dina lån och krediter, ta reda på den effektiva räntan och fundera på om du kan sänka kostnaderna genom att t.ex. byta dina SMS-lån och konsumtionslån till ett privatlån, betala av ditt privatlån eller din kreditkortsskuld genom att utöka ditt bostadslån eller samla flera små lån till ett större lån med lägre ränta.