Varning för läkare via app på resa – om du vill ha ersättning

Varning för läkare via app på resa – om du vill ha ersättning

Konsumenternas försäkringsbyrå varnar för att ”besöka” en läkare via en app om du har blivit sjuk eller skadad när du är på resa. Risken är stor att du blir utan ersättning från din reseförsäkring.

Konsumenternas skriver att de flesta försäkringsbolag kräver att du ska besöka en läkare på plats på resmålet om du blir sjuk eller skadad. Annars är risken stor att du inte får ersättning för dina vårdkostnader eller förstörda semesterdagar. Försäkringsbolagen accepterar för närvarande inte generellt utlåtande från en läkarkontakt via en app eller webblösning när du är utomlands.

”Vissa försäkringsbolag kan göra undantag från den huvudregeln, för till exempel vattkoppor, men vill du vara på säkra sidan är ett fysiskt läkarbesök det enda alternativet, förklarar Garbriella Hallberg”, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.

Fler tips inför resan:

• Reseskydd ingår i din hemförsäkring.
  • Köp inte automatiskt resebolagets reseförsäkring. Kolla först upp din hemförsäkring och se vilket typ av reseskydd som gäller för dig och vilka villkor du har.
  • Om din resa är längre än 45 dagar behöver du en extra reseförsäkring.
  • Reseskyddet i din hemförsäkring täcker inte riskfyllda aktiviteter som tex bergsklättring.
  • Betala resan med kort. Ofta får du en reseförsäkring när du betalar hela eller en del av resan med ett bankkort. Du kan dock endast använda en försäkring om olyckan skulle vara framme.
  • Som EU-medborgare har du rätt till nödvändig sjukvård inom EU – men du bör ha en reseförsäkring. Skulle du tex behöva ambulansflyg hem kan det utan försäkring bli mycket kostsamt.
  • I alla hemförsäkringars reseskydd ingår också ett överfallsskydd som ger dig ersättning vid en misshandel.
  • Om du blir sjuk eller skadad utomlands och är i behov av akut hjälp ska du kontakta försäkringsbolaget larmcentral. Om du behöver resa hem i förväg måste ditt försäkringsbolag godkänna detta innan du åker.
  • Skriv upp viktiga telefonnummer till tex ditt försäkringsbolag innan du åker.

Trevlig resa!