Vem får din pension när du dör?

Vem får din pension när du dör?

Om du kan svara på den här frågan är du kunnigare än gemene svensk: Vad händer med din tjänstepension när du dör? 56 procent vet inte, enligt en undersökning som pensionsbolaget SPP låtit göra.

Många går till jobbet varje dag, väl medvetna om sin lön och lite osäkra på vad de tjänar till sin pension. Över hälften är helt omedvetna om att tjänstepensionen kan gå förlorad istället för att gå till familjen om de dör. Att välja ett så kallat återbetalningsskydd kan nämligen vara ett aktivt beslut som behöver fattas.

Skyddet är gratis men påverkar ändå pensionen
Med ett återbetalningsskydd kan tjänstepensionen bli 10-20 procent lägre, beroende på ålder och spartid.

Det är ingen avgift som pensionsbolagen tar ut, utan innebär att du själv avstår pengar från andra pensionssparare som dör. Eftersom det påverkar storleken på din pension är det viktigt att göra ett medvetet val och ställa sig frågan - är familjen beroende av min inkomst om jag dör?”förklarar Maja Englund, sparekonom på SPP.

Maja Englund framhåller också vikten av att se över återbetalningsskyddet om familjesituationen ändras.

I undersökningen som SPP låtit göra skulle 53 procent välja att anhöriga får deras tjänstepensionspengar om de dör, trots vetskapen om att valet innebär en lägre pension.

”Undersökningen visade att männen är något mer villiga att ha ett återbetalningsskydd, vilket är logiskt eftersom de fortfarande tyvärr tjänar mer än kvinnor och därmed kan familjen vara mer beroende av mannens inkomst”,säger Maja Englund.

Behovet kan vara större idag än tidigare
Bolånen i Sverige har vuxit stadigt de senaste åren, samtidigt som räntan kan stiga och värdet på fastigheterna minska. Det kan få enorma konsekvenser för familjer om en inkomst skulle falla bort, menar Christina Söderberg, sparekonom på Compricer som för den sakens skull inte anser att alla ska teckna återbetalningsskydd, men att det oavsett beslut ska vara ett medvetet val.

”Det värsta är att många lever helt i mörker kring en så viktig fråga. Det handlar bara om att logga in på sina sidor på de olika pensionsbolagen du är kund hos och se om du har återbetalningsskydd eller inte. Om du är osäker på vilka pensionsbolag du är kund hos kan du logga in påminpension.se”,säger Christina Söderberg.

Christina Söderberg tipsar också om att på pensionsbolagens sidor kolla upp vilka som har rätten att få pengarna. Dessa kallas förmånstagare och innefattar exempelvis inte föräldrar och syskon.

Källa: Pressmeddelande från SPP

Här kan du läsa om vad som gäller för premiepensionen och din privata pension:Vad händer med din pension när du dör?

Maja Englund är pensionsekonom på SPP och expert i Compricers Expertpanel.Härkan du ställa frågor till henne och till de andra experterna.