Privatekonomisk barometer september 2013

Privatekonomisk barometer september 2013

Bolån

Räntan gick upp (i snitt) för alla bindningstider under september månad. 1-årsräntan gick upp 0,03 procentenheter, 2-årsräntan gick upp 0,05 procentenheter, 3 års räntan gick upp 0,06 procentenheter, 5-årsräntan gick upp 0,1 procentenheter och 10-årsräntan gick upp med 0,08 procentenheter. Den rörliga snitträntan låg på 2,89 procent den sista september liksom den sista augusti.

Lägst listränta för 3-månaders bolån erbjöd Bättre bolå n med samma ränta som under maj, juni, juli och augusti månad (2,77 %). Nordea behöll andraplatsen sedan maj månad (2,78 %) och Skandiabanken behöll tredjeplatsen (2,87 %). Nordea hade lägst listränta under september för lån med bindningstid på 3 år (3,15 %). Skandiabanken hamnade på plats två med lägst 3-årsränta med 3,18 procent och Handelsbanken knep tredjeplatsen med 3,27 procent. I augusti låg den rörliga och 1-årsräntan på samma nivå men under september blev den rörliga räntan lägre än 1-årsräntan.

Den 31/9 låg marginalen mellan bankernas 3-månadersränta och STIBOR (3 M) på 1,68 procentenheter vilket är 0,01 procentenhet högre än 31/8.

Just nu på Compricer

Intresset för bolån sjönk något under september.

Av alla som sökte på bolån under september månad var det 56 procent som sökte på bolån med rörliga räntor och 44 procent som sökte på bolån med bundna räntor. Rörlig ränta var populärast följt av 5-års, 3-års, 2-års och 1-års ränta vilket har varit fallet sedan den första barometern i mars 2013.

Sparkonto

Räntan på rörliga sparkonton fortsatte att sjunka något under september. I snitt sjönk räntan med 0,02 procentenheter.

Sparkontoräntan har legat stilla under september för institut med högst ränta (# 1 och # 2) och ökat något för institutet # 3 i topplistan. För bundna sparkonton har räntan legat stilla under september för de tre institut med högst ränta.

Högst rörliga ränta på sparkonto med insättningsgaranti hade Santander Consumer Bank (2,50 %). Högst ränta på sparkonto med 3-års bindningstid erbjöd Big Bank (3,60 %).

Skillnaden mellan bäst rörligränta på sparkonto hos storbank och bäst ränta hos nischbanker/kreditinstitut var 1,95 procentenheter den 30/9.

Just nu på Compricer

Intresset för sparkonton forsatte att öka under september både för sparkonton med rörlig och bunden ränta. 60 procent av besökarna hos Compricer sökte på rörliga sparkonton och 40 procent sökte på budna. Populärast bland bundna sparkonton var sparkonton med ett års bindningstid följt av sparkonton med 5 års bindningtid. Rörlig ränta är fortfarande den vanligaste sökningen bland sparkonton hos Compricer.

Elpriser

Lägst rörligt elpris i elområde 3 erbjöd även denna månad Telinet Energi med ett pris på 77,47 öre/kWh ((30/9) vilket är en ökning med 5,83 öre/kWh). På plats två hittar vi Sveriges Energi med ett pris på 83,23 öre/kWh. Göta Energi hamnar på plats tre med ett pris på 83,23 öre/kWh.

Det lägsta bundna elpriset (3 år) låg på samma nivå under september som under augusti. För bundet elpris (3 år) var det MälarEnergi som erbjöd det lägsta elpriset på 86,63 öre/kWh.

Spotpriset på el ökade under september med 3,86 öre/kWh från 35,71 öre/kWh till 39,57 öre/kWh.

Just nu på Compricer

Det ökande Intresset för att binda sitt elavtal stannade upp något i september, möjligtvis på grund av det varma sensommarvädret. 74 procent av alla som tecknade ett elavtal hos Compricer under september valde ett fast elavtal.

Elavtal med 3 månaders bindningstid ökade under september troligtvis på grund av att många valde att binda sitt elpris under de kommande kallaste vintermånaderna. Under september tecknade 19 procent ett 3-månaders elavtal vilket är 14 procent fler än under august.

För mer information, grafer och tabeller se bifogad pdf. eller: Ladda ner privatekonomisk barometer för september 2013 (pdf)