Genomgångskontakterna i serie 221 från WAGO gör det möjligt att ansluta och koppla bort kablar på ett säkert sätt utan verktyg. Fotokälla: WAGO

Kopplingskontakter med manöverspak från Wago

Innovativa genomgångskontakter från WAGO för en-, fin- och flertrådiga ledare med tvärsnitt från 0,2 till 4 mm2 i genomgångsriktningen.

• Anslut och koppla enkelt bort kablar med praktisk spakteknik – inga verktyg behövs
  • Smal design gör att minimal plats behövs i trånga installationsutrymmen
  • Universell anslutningsutrustning för laboratorier, test- och provningsanläggningar

Conrad utökar sitt utbud av elektromekaniska produkter med genomgångskontakter från WAGO:s serie 221. De nya kopplingskontakterna med manöverspak är en trendledande anslutningslösning för en-, fin-, och flertrådiga ledare med tvärsnitt på 0,2 till 4 mm² i genomgångsriktningen.

Tack vare sin kompakta design, med en längd på 35,5 mm, bredd på 8,1 mm och höjd på 8,9 mm, kräver genomgångskontakterna endast liten plats och är därför lämpliga för användning i trånga installationsutrymmen. Kopplingskontakterna är konstruerade för en nominell ström på 32 A, en nominell spänning på 450 V och kan användas i omgivningstemperaturer upp till 85 °C.

En specialfunktion för de transparenta kopplingskontakterna är att de har en orangefärgad manöverspak med praktisk hävarmsteknik och en testöppning, som gör att ledare kan anslutas och kopplas bort och på ett synligt och säkert sätt utan verktyg. Det gör att arbetet kan utföras snabbt, effektivt och säkert.

För flerpoliga installationer finns adaptrar tillgängliga, som ger användaren individuell frihet för modulär och flexibel konstruktion av upp till fem fasta poler i en adapter. Detta gäller oavsett om det är en konstruktion med eller utan dragavlastning, på monteringsskenor med snäppanslutning, för skruvning, limning eller för upphängning.

Med hjälp av genomgångskontakter i 221-serien som universell kopplingslösning för anslutning av ledare i genomgångsriktningen kan kopplingsarbeten i trånga utrymmen ske på ett optimalt sätt och det blir också möjligt att implementera ett brett utbud av nya lösningar. Detta inkluderar till exempel laboratorie- och testanläggningar samt produktionstester, ljusanslutningar i undertak, förlängning av högtalarkablar eller kopplingsdosor inom industrin.

”De nya genomgångskontakterna från WAGO är lämpliga för till exempel applikationer inom byggnadsinstallation, underhåll, reparation och service samt för byggautomation inom industrin. De passar även vid uppbyggnad av mässmontrar eller butiksmiljöer” säger Manuel Gschwend, senior expert och produktchef på Conrad Electronic.

”Det finns flera fördelar för de nämnda målgrupperna”, betonar Andreas Brettschneider från WAGO. ”Med den här lösningen kan elektriker inte bara ansluta installationskablar i genomgångsriktning, utan även med hjälp av en adapter enkelt förlänga kablar med multipolaritet och positioneringsfästen. Genomgångskontakterna har ett fäste för enkel anslutning till monteringsskenan och är utrustade med en integrerad dragavlastning som skyddar kablarna mot dragkrafter och rörelse.”

Genomgångskontakterna finns tillgängliga i två versioner, som båda har EN- och UL-godkännanden. En version med genomskinligt lock finns för ledartvärsnitt från 0,2 till 4 mm² och passar för alla vanliga applikationer. En version med vitt lock, som huvudsakligen används i Nordamerika, fungerar för ett utökat anslutningsområde med AWE-12-ledare.

Mer information om genomgångskontakter.