Kommer möbelindustrin klara krisen?

Kommer möbelindustrin klara krisen?

Det råder lite av en köpstoppstorm för hushållen i Sverige. Det började med högre elpriser och har sedan fortsatt med en historiskt hög inflation och höga räntor på lån. Allt som allt har hushållens köpkraft minskat rejält 2022–2023. Folk köper mycket mindre antal möbler till hemmet som tidigare, vilket kan ha förödande konsekvens på många möbelhandlare.

En försämrad köpkraft slår hårt mot möbelindustrin. I tider när vart och vartannat hushåll måste vända på slantarna är nämligen möbler och inredning inte första prioritet. Frågan är om möbelindustrin kommer att klara krisen?

Svårare för småföretagare att klara sig

I alla kriser är det de minsta företagen som får det tuffast. De har ofta en mer begränsad kundkrets och de kan ha svårare med sin finansiering. Det finns en risk för att en del mindre möbeltillverkare kommer att ha svårt att rida ut krisen.

Samtidigt är varje kris ett tillfälle till innovation. Små och medelstora tillverkare som tänker nytt och tar fram nya produkter kan både klara det ekonomiska just nu och stå starka i framtiden.

Vilken är den mest sålda möbeln i Sverige?

Bokhyllan Billy är den mest sålda möbeln i Sverige. Andra kända modeller är Lack sidobord och Lack Tv-bänk. Alla är från IKEA.

Svag krona gynnar exporten

Sverige är en stor exportör av möbler med en 17:e plats globalt sett. Om kronan är svag betyder det att de produkter som tillverkas i Sverige blir billigare för utländska kunder. Det innebär en ökad efterfrågan och en ökad försäljning.

En ökad försäljning till utlandet kan motverka en nedgång i efterfrågan här hemma i Sverige. Det är dock inte alla svenska möbeltillverkare som kan dra fördel av den svaga kronan. Det gäller främst de lite större exportörerna.

Hur mycket av den svenska möbeltillverkningen säljs i Sverige?

Det är cirka 25% av de produkter som tillverkas i Sverige som också säljs i Sverige. Det innebär att 75% av tillverkningen går på export.

Efterfrågan på nya typer av möbler

Fram tills pandemin slog till fanns möbler för kontor respektive möbler för hus och hem. I och med pandemin behövde många arbetsgivare se till att de anställda som jobbade hemma hade bra förutsättningar med skrivbord och stolar. Det gjorde att det skapades en tredje kategori möbler.

Även nu när pandemin är över är det många som jobbar hemma. Behovet av kontorsmöbler för hemarbete är därför fortsatt stort. Det är en faktor som gynnar vissa tillverkare.

Hållbarhetstrenden är positiv för möbelindustrin

Ursprung och hållbarhet är starka trender, inte bara inom möbler utan inom samhället som helhet. Både företag och privatpersoner vill veta var en sak har tillverkats, av vem och hur. Förut var priset nästan alltid högsta prioritet, nu är det hållbarhet som styr.

De här trenderna är mycket positiva för möbeltillverkare i Sverige. Vi har överlag nämligen en hållbar tillverkning. Den som köper en möbel av en svensk tillverkare kan räkna med flera fördelar, till exempel:

• Helt eller delvis tillverkad av naturmaterial
  • Tillverkad av hantverkare som har schyssta löner
  • Korta transportavstånd för mindre klimatpåverkan