Många vill samla lån för att spara pengar

Många vill samla lån för att spara pengar

Det blir allt vanligare bland svenskar att vilja samla alla sina lån hos en enda långivare.

Det största anledningen till detta stora intresse är såklart att det här finns gott om pengar att kunna spara. Faktum är att beroende på vilka befintliga lån man har samt vilken långivare man väljer även kan spara tusenlappar varje månad.

För många kan det också verka aningen märkligt att man med ännu ett nytt lån även kan spara pengar men så ligger det faktiskt till. Hur är då detta möjligt? Jo, för att man överhuvudtaget ska kunna spara pengar på att samla alla sina lån så behöver det nya enda lånet som man ansöker om ha en lägre effektiv räntekostnad än vad man har på alla de lån som man önskar lösa.

När man väl har fått sitt nya lån utbetalt till sitt konto så löser man sedan alla sina dyra lån. Innan man ansöker om ett nytt lån så är det som alltid lika viktigt att man jämför lånens effektiva räntekostnader med varandra och ser över vilka krav som gäller.

Att komma ihåg att gå igenom alla sina nuvarande lån och det totala skuldbeloppet som man är skyldig är alltid lika viktigt då man i och med detta även vet exakt hur mycket pengar som man behöver ansöka om med sitt nya lån.

Spara pengar på uteblivna administrationsavgifter

Utöver att man även kan spara pengar på att ha ett nytt lån till lägre effektiv räntekostnad så finns det också gott om pengar att kunna spara på uteblivna administrationsavgifter.

I lånets effektiva räntekostnad så ingår den normala räntekostnad som du kan få från din långivare samt eventuella merkostnader för administration. Vanliga kostnader för administration kan exempelvis vara en uppläggningsavgift (en engångskostnad) för lånet samt månadsvis löpande aviavgifter.

Det är inte alltid som det förekommer administrationsavgifter på ett lån men när de väl förekommer så är det inte ovanligt att man vid flertalet lån kan ha administrationsavgifter som alla tillsammans uppgår till många tusen kronor om året.

Skulle man däremot ansöka om- och bli beviljad ett enda nytt samlingslån så kommer det som mest att förekomma kostnader för administration för detta nya lån och inte för några fler lån då dessa redan har återbetalats av dig.

Förutom att spara tusenlappar på en lägre effektiv räntekostnad och färre administrationsavgifter så har man också fördelarna av att få en bättre överblick över sin ekonomi med ett nytt samlat lån samtidigt som man även förbättrar sin kreditvärdighet långsiktigt.