140 år med Continentals lastbilsdäck

140 år med Continentals lastbilsdäck

Den 8 oktober 2011 firade Continental sin 140:e födelsedag. Från grundandet av ”Continental-Caoutchouc- und Gutta-Percha Compagnie” i Hannover 1871 har företaget blomstrat och blivit en av de ledande internationella leverantörerna till bilindustrin. Det är dags att blicka tillbaka på däckutvecklingens tidiga år och framåt in i däckets framtid.

I begynnelsen var lastbilen

Innan Continental började rusta bilar för vintern med sina specialdäck tog sig lastbilar hjälpligt fram genom modd och snö med dessa däck. Men särskilda vinterdäck för hela lastbilen, även trailern, och bussar har precis blivit verklighet.

Vägen är som en skridskobana och issörja har samlats på det isiga underlaget. En kö med bilar krypkör långsamt upp för backen. Plötsligt förlorar en lastbil mitt i kön väggreppet och det slutar med att den spärrar vägen med sin trailer: det blir totalstopp. Flera filer blockeras, bilkön blir bara längre och längre och det är irriterande för bilförarna, men för åkerierna innebär detta förlorad tid och därmed förlorade inkomst. På grund av detta har Continental sedan 2010 försett sina kunder med den nya generationen vinterdäck till lastbilar inklusive HTW 2 SCANDINAVIA för släpvagnar trailers: det här däcket håller kursen även i extrema väderförhållanden och är till stor hjälp vid inbromsning.

”Trailerdäck bidrar med över 50 procent av inbromsningsprestandan – det är en viktig faktor när det gäller att undvika olyckor”, förklarar Bernd Korte, produktutvecklingschef för kommersiella fordonsdäck på Continentals däckdivision.

Endast M+S räcker inte

Continental har också utvecklat ett särskilt vinterdäck för bussar som ökar säkerheten markant om det används genomgående på bussen. ”De här senaste nyheterna grundar sig på vår mångåriga erfarenhet av vinterdäck”, säger Korte.

Däckens gummiblandning består nästan bara av naturgummi, vilket säkrar ett bra grepp på vägen vintertid. Det hårdnar inte i kalla temperaturer och får därför ett flexibelt grepp på underlaget även vid temperaturer under noll. Men detta räcker inte för att komma upp i den maximala säkerhet som Continental har gjort till sin uppgift.

1937 gjorde Continental reklam för sina traktorspårsdäck för lastbilar och bussar med följande slogan: ”Snöiga och isiga vägar som kan stoppa hela trafiken är idag inte längre något hinder. Numera bemästrar tunga fordon med Contis terrängdäck vintriga bergsvägar precis lika säkert och precist som på sommaren.” Däcken betalade sig snabbt för åkerierna eftersom deras fordon inte körde fast lika ofta. Frakten kom fram i tid även när vädret var dåligt – ett verkligt uppsving även för industrin.

Första generationens vinterdäck

Continental introducerade de första officiella M+S-däcken 1955. Detta certifikat är standard idag – grundstenen för företagets utmärkta anseende inom lastbilsvinterdäck var lagd. Men utvecklarna slutade inte med sitt revolutionerande arbete där.

Sen sextiotalet har vinterdäck för lastbilar och bussar fått upp till 50 procent bättre greppförmåga på snötäckta vägar tack vare sina optimerade däckmönster.

Under sjuttiotalet började man mer och mer ersätta de vanliga diagonalstommarna med radialstommar som kunde regummeras. Sedan åttiotalet har modifierade sajpningar och en ny däckkontur förlängt körsträckan och även minskat bullret. Och på nittiotalet lanserade Continental den första generationen SCANDINAVIA-vinterdäck för kommersiella fordon.

Djupare sajpningar för framaxeln så att däcket behåller sin vinterduglighet längre och extra många fina sajpningar för bakaxeln som ger ett mycket bra väggrepp.

”I länder som Ryssland och Kanada samt i Skandinavien har särskilda vinterdäck för lastbilar och bussar länge varit standard”, säger utvecklingschef Bernd Korte. Fler och fler länder följer efter och skärper sina lagar för att öka säkerheten på vintervägarna. Men: ”Continental väntar inte på lagstiftarna”, betonar Korte. ”Vi ser oss själva som pionjärer inom framtidens vägtransporter – ännu säkrare, ännu kostnadseffektivare – och vi erbjuder våra kunder det som är tekniskt möjligt och meningsfullt.”

Mer information om 140 år med Continental

Informationsserien inför företagets 140-årsjubileum ger inblick i däckets utveckling, från uppfinningen av vinterdäck till bilar, kommersiella fordon och cyklar via olika trender inom forskningslaboratorierna till hantering av däckvarumärken och sponsring av internationell fotboll. Inklusive: en intervju med Nikolai Setzer, chef för däckdivisionen och ledamot av Continentals styrelse.

Läs mer om Continentals däckdivisions intressanta historia – och om vart vi är på väg: http://www.continentalreifen.de/generator/www/de/de/continental/reifen/marketing/140_jahre_conti/hidden/interviews_de.html.

Med en försäljning på 26 miljarder euro under 2010 är Continental en av världens ledande leverantörer till fordonsindustrin. Med produkter som bromssystem, system och komponenter för drivlinor och chassier, instrumentering, infotainmentlösningar, fordonselektronik, däck och elaster bidrar företaget till en högre trafiksäkerhet och en bättre miljö. Continental är även en skicklig aktör inom fordonskommunikation. Företaget har för närvarande cirka 155 000 anställda i 45 länder.