Pressfoto: Continental Däck Sverige AB

Conti Urban HA3: Däck för elbussar – nu med högre belastningsindex

• Högre belastningsindex tillgodoser elbussarnas högre vikt
  • Conti Urban HA3 klarar upp till åtta ton per axel
  • God kör- och passagerarkomfort samt lång livslängd sommar som vinter

Göteborg November 2020. Conti Urban HA3 är med dess robusta konstruktion och tillförlitliga prestanda ett perfekt alternativ för stadsbussar - och i synnerhet elbussar - som körs året runt. Nu har däcket fått ett högre belastningsindex, från 154/148J till 156/150J, för att särskilt möta kraven från dagens elbussar med högre vikt. Det nya högre belastningsindexet ger Conti Urban 315/60 R22.5 i singelmontage, en maximal belastningskapacitet på åtta ton per axel. Conti Urban HA3 är ett så kallat all-axeldäck vilket gör det möjligt att använda både på styr- och drivaxeln.

Conti Urban HA3 kan tack vare det höga belastningsindexet nu än bättre möta el- och hybridbussarnas tunga belastning som kommer från de tunga batterierna. Däcket har dessutom en pålitlig prestanda och ger en bekväm komfort åt passagerarna - oavsett vägförhållanden.

Vid utvecklingen av Conti Urban HA3 har Continental även tagit hjälp av busstillverkare och bussbolag för att få fram de yttersta egenskaperna anpassade för bussar. Hänsyn har tagits till både den snabba accelerationen, en karakteristisk egenskap hos elmotorer, som genererar omedelbart vridmoment på drivaxeln. Utmärkande för Conti Urban HA3 är att det höga och direkta vridmomentet överförs direkt från elmotorerna till däcken - för att sen nå vägen på ett säkert sätt. Vad gäller inbromsning, som är en annan betydande faktor för elbussar i stadstrafik, så fungerar elmotorn här som en generator vilken laddar upp batteriet med energin som avges vid inbromsningsmomentet. Detta leder i sig till en ökad påfrestning på drivdäcken vilket också vägts in i det nya uppdaterade Conti Urban-däcket.

Kraftfull prestanda under lång tid

Conti Urban HA3 har en slittålig stomme och en robust slitbana med stor andel naturgummi vilket ger däcken en lång livslängd med minskat slitage och mer motståndskraft mot gummiflisor, revor, sprickor och bucklor. De förstärkta sidoväggarna skyddar även däcket om man tex. kör emot trottoarkanter vid upprepade tillfällen.

Det finns två olika regummerade varianter av Conti Urban HA3: det varmregummerade ContiRe Urban HA3 och det kallregummerade ContiTread Urban HA3.

Enastående säkerhet och god åkkomfort

Däckets breda kontaktyta och särskilda profil ger stabil kurvtagning och optimal väghållning för maximal säkerhet. Tätt placerade sajpningar med självlåsande mönsterkopplingar ger optimalt grepp och bra väghållning på både torra och våta vägunderlag - under däckets hela livslängd. Sajpningarna hos Conti Urban HA3 är designade så att de ska ge lägre däck-/vägbuller och därmed också ökad åkkomfort för passagerarna.

Conti Urban HA3 är märkta med 3PMSF-symbolen (alptopp/snöflinga), vilket innebär att det lämpar sig för åretruntdrift under svenska förhållanden.