Continentals tips för en säker resa i midsommartrafiken

Continentals tips för en säker resa i midsommartrafiken

Midsommarhelgen är en av årets tyngsta trafikhelger då många ska samsas ute på vägarna. Med förberedelser, ett gott föredöme och en ökad medvetenhet så kan många olyckor förebyggas. Continental Däck har varit en pionjär inom trafiksäkerhet snart i 150 år, här ger nu bolaget sina tips på hur resan kan bli tryggare och vad man som trafikant bör tänka på både innan avfärd och under resans gång.

Göteborg, 15 juni. Continental Däck har i över ett sekel utvecklat innovativ teknik som drivit säkerhetsfrågan framåt - från pedaler till däckets kontaktyta med vägen. Ambitionen är idag tydlig där noll dödsfall, noll skador och noll olyckor i trafiken är målet som listats i Continentals Nollvision. Med en av årets mest trafikintensiva helger som stundar så delar företaget här med sig av fem värdefulla tips för att öka såväl medvetenhet som trygghet ute på vägarna. Även Karin Jedselius, bärgare på Assistancekåren i Örebro och även känd från Vägens Hjältar på Kanal 5, påpekar vikten av att bli mer medveten. Som varumärkesambassadör för Continental Däck Sverige uttalar hon sig i frågan.

- Godkända däck, bilbälte och en god fysik för att köra är hygienfaktorer innan man sätter sig vid ratten. Sen måste man också vara väl förberedd och visa hänsyn till medtrafikanter, särskilt när det är extra mycket rörelse på vägarna. Att folk blir medvetna om riskerna är nog det viktigaste av allt, då får man också större respekt i trafiken, säger Karin Jedselius

5 tips från Continental Däck

Planera och starta resan i god tid

Att vara stressad under bilkörning skapar lätt utrymme för dåliga impulsbeslut. Starta därför resan i god tid och med god marginal. Det finns ofta flera alternativa vägar för att nå ett slutmål och ibland är inte alltid den kortaste vägen den bästa. Välj med fördel stora vägar som är mittseparerade eller motorväg.

Kontrollera däcken innan avfärd

Kontrollera mönsterdjupet, lagkravet säger 1,6 mm. för sommardäck, Continental rekommenderar dock 3 mm. för att däcken ska vara så säkra som möjligt och minska risken för vattenplaning. Undersök också däcken och kontrollera så där inte finns några sprickor eller tydliga skador. Se även över däcktrycket - biltillverkarens rekommendationer för lufttrycket brukar sitta på insidan av en av bilens dörrar.

Packa bilen säkert

Lösa föremål kan innebära en hög risk för bilens passagerare vid en olycka och bör därför placeras undan i exempelvis ett sidofack. Stuva de tyngre väskorna längst in mot ryggstödet och lägg väskorna ner så att de inte kan välta. Tänk på att inte lägga någonting på hatthyllan som kan komma farande rakt in i kupéutrymmet vid en kraftig inbromsning.

Håll avstånd och hastigheter

Följderna av en eventuell olycka är högst beroende av hastigheten så håll hastighetsbegränsningar och håll även koll skyltar och oförutsedda händelser. Att inte köra fortare än gällande hastighetsgränser får även goda effekter på miljön eftersom bränsleförbrukningen blir lägre vilket minskar både utsläpp och hålet i plånboken.

Ett tips är också att ta med vatten och frukt ifall du blir stående under en längre tid i långa köer.