Foto: Continental Däck Sverige AB

Continentals WinterContact™ TS 870 P överst på pallen när Auto Motor & Sport testar vinterns europeiska friktionsdäck

WinterContact™ TS 870 P lanserades förra året och har redan rönt stora framgångar i tester över hela Europa. I årets test av europeiska friktionsdäck i svenska Auto Motor & Sport hamnar Continentals däck allra högst upp på pallen. WinterContact™ TS 870 P får beröm för sina välbalanserade egenskaper i både vinterförhållanden och på barmark, och är dessutom det enda däcket i testet som får en fullpoängare i delmomentet rullmotstånd.

De svenska vintrarna varierar enormt beroende på var i Sverige du bor. Snö, regn, is och plusgrader upp emot tvåsiffrigt - variationerna är både många och stora och däcken behöver möta alla dessa förhållande på ett säkert sätt. Om du ofta kör där det är snö och is på marken så rekommenderar vi våra nordiska vinterdäck men om du sällan utsätts för sådana förhållanden och främst kör på bara och våta vägar så passar WinterContact™ TS 870 P alldeles utmärkt. När däcket förra år lanserades var det med uppdaterade sajpningar och en förbättrad mönsterdesign som ger bättre grepp på snö och is - samtidigt som gummiblandningen CoolChili™ säkerställer maximal prestanda på vått underlag. Gummiblandningen bidrar även till ett lågt rullmotstånd som optimerar räckvidden.

- Det är fantastiskt roligt att WinterContact™ TS 870 P på så kort tid etablerat sig som en vinnare bland de europeiska friktionsdäcken. Testerna visar på att däcket presterar jämnt och bra i alla moment men det är extra kul att vårt däck är det enda som belönas med en fullpoängare i rullmotstånd vilket hjälper föraren att antingen sänka bränsleförbrukningen eller öka räckvidden på sin elbil, säger Per Linder, produktchef på Continental Däck Sverige.

Även WinterContact™ TS 870 P1:s lillebror, WinterContact™ TS 870, har rönt stora framgångar i tester över hela Europa det här året och blivit utsedda till testvinnare flera gånger. Bland annat i den tyska tidningen Auto Zeitung samt den tyska bilägarorganisationen ADAC, men även i den brittiska tidningen Auto Express. Testerna i de andra länderna stämmer väl överens med bilden från svenska Auto Motor & Sport då däcket premieras för sina välbalanserade egenskaper i både vinterförhållanden och på barmark. WinterContact™ TS 870 hyllas även i samtliga test för sitt låga rullmotstånd vilket innebär att du som förare kan spara bränsle eller få längre räckvidd för en elbil.

Så här lyder Auto Motor & Sports kommentar:

”Enkelt att kontrollera på snö med goda säkerhetsreserver trots vissa brister i kurvor. Jämnt när vägen är blöt. Korta bromssträckor, neutralt, precist och med utmärkt grepp på torra vägar.”

Testet i sin helhet finns att läsa här:TEST: Bästa vinterdäcken för den övre mellanklassen (245/45 R19) - auto motor & sport (mestmotor.se)

1. WinterContact™ TS 870 finns i dimensioner mellan 14-17 tum medan WinterContact™ TS 870 P är utvecklat för större personbilar och SUV:ar och finns i dimensioner mellan 16-22 tum

Continental utvecklar banbrytande tekniker och tjänster för hållbar och uppkopplad mobilitet för människor och deras gods. Teknikföretaget, som grundades 1871, erbjuder säkra, effektiva, intelligenta och prisvärda lösningar för fordon, maskiner, trafik och transport. Continental genererade preliminär försäljning på 33,8 miljarder euro år 2021 och sysselsätter för närvarande mer än 190 000 personer i 58 länder och marknader. Den 8/10-2021 firade företaget sitt 150-årsjubileum.

Affärsområdet Däck har 24 produktions- och utvecklingsanläggningar världen över. Continental är en av de ledande däcktillverkarna med mer än 57 000 anställda och under verksamhetsåret 2021 hade företaget en preliminär försäljning på 11,8 miljarder euro. Continental är ett av de ledande teknikföretagen inom däckproduktion och erbjuder ett brett utbud av produkter för personbilar, kommersiella fordon och specialfordon samt tvåhjulingar. Genom att kontinuerligt investera i forskning och utveckling, bidrar Continental till säkra, ekonomiska och ekologiskt effektiva förflyttningar. Portföljen för avdelningen däck inkluderar tjänster för däckhandel och flottapplikationer samt digitala hanteringssystem för däck.