Pressfoto: Continental Däck Sverige

• Dags för tävlingens andra etapp - i Senegal den 29-30 maj
  • Racen kommer att sändas av TV samt streamingpartners runtom Europa
  • Continental har utvecklat SUV:arnas däck - CrossContact Extreme E

Göteborg den 25 maj 2021. Nu varvar den nya racingserien Extreme E upp. Efter den dramatiska premiären i Al-Ula, Saudiarabien startar Extreme E nu nära den senegalesiska huvudstaden, Dakar, den 29-30 maj. Loppen körs med de helt elektriska ODYSSEY 21 tävlingsbilarna på Lac Roses bankar – även känd som Lake Retba. Sjön har lika hög salthalt som Döda havet och vattnets speciella färg beror på bakterier som utsöndrar röd järnoxid.

Racen kommer att sändas över hela Europa av olika TV-stationer och streamingpartners. Nytt för denna omgång är Extreme E kommer att visas i Sportkanalen och på C Mores digitala plattform. Kvaltävlingen inleds lördagen den 29 maj kl. 13:30 med följande semifinal söndag kl. 12:00 (samtliga tider i CET). Ocean X Prix avgörs sedan med ett final-race på söndagen från kl. 16:00.

- Efter de fantastiska scenerna från öppningstävlingen så är jag övertygad om att ännu fler motorsportfans kommer att följa tävlingen den här gången. Ryktet har börjat spridas om att Extreme E bjuder på fantastisk motorsport i fantastiskt vackra miljöer. De smala offroad-sandvägarna mellan Lac Rose och Atlantkusten är dessutom en spännande utmaning för förarna, teamen och de moderna ODYSSEY 21 E-SUV:arna, säger Sandra Roslan, projektansvarig på Continental.

I tävlingen mellan förarna är racingteamet Rosberg X totalledare, där rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson och den tidigare australiska rallymästaren Molly Taylor står för styrningarna. Rallyvärldsmästarna Sébastien Loeb och Cristina Gutiérrez, från Lewis Hamiltons Team X44 var etappvinnare i Dakar i år och ligger bara fem poäng efter. Två respektive fyra poäng bakom Team X44 ligger rallycrossvärldsmästaren Timmy Hansen och den brittiska rallyföraren Catie Munnings från Team Andretti United, liksom rallyvärldsmästaren Carlos Sainz och den tidigare Dakar-rallyvinnaren i damklassen, Laia Sanz, från ACCIONA | Sainz XE Team.

Alla team kör E-SUV:ar med namnet ODYSSEY 21. Med en längd på 440 cm, en bredd på 230 cm och en höjd på 186 cm har SUV:arna i stort sett samma mått som kommersiellt tillgängliga SUV:ar - likaså hjulbasen på 300 cm. SUV:arna är tillverkade av racingtillverkaren Spark Racing Technology och har en elektrisk motsvarighet på 550 hk - med en vikt på endast 1 780 kg. Detta jämfört med en genomsnittlig Dakar-rallybil som har en motoreffekt på cirka 300 hk och en vikt på över två ton. Accelerationsvärdena är lika imponerade. Drivs av två elmotorer och accelererar från 0-100 km/h på bara 4,5 sekunder. E-SUV:arna tar sig också enkelt uppför lutningar på upp till 55 grader där teamen sätter sin tilltro till det 37 tum stora däcket CrossContact Extreme E. Däcket har utvecklats av Continental speciellt för att få ner all kraft i banan på ett säkert sätt, trots alla utmaningar som de mest extrema klimatzonerna bjuder på.

- Extreme E-racingserien är inte bara tänkt att visa upp spännande motorsport utan vill också rikta uppmärksamheten på de negativa konsekvenserna av den globala uppvärmningen. Detta genom valet av hotade biotoper. Lac Rose är en extraordinärt vacker plats som i allt högre grad riskerar att drabbas av klimatförändringar på grund av sitt kustnära läge. Lac Rose, som finns på UNESCO:s världsarvslista, ligger mindre än en kilometer från Atlantkusten. Allt som skiljer sjön från havet är några sanddyner. Landremsorna blir allt smalare och tre till fyra meter landmassa går förlorad varje år till följd av de stigande havsnivåerna. En av de främsta anledningarna till detta är att Grönlands istäcke smälter. Inför Extreme-E-loppen i Senegal har organisatörerna bakom racingserien etablerat ett miljöskyddsprojekt tillsammans med de lokala myndigheterna för att städa upp kuststräckan. Syftet är att använda det plastavfall som samlas in för att tillverka eco-stenar som sedan ska användas för att bygga badrum till över 300 skolbarn, avslutar Sandra Roslan, projektledare på Continental.

Alla andra tävlingsdatum 2021 i korthet
      Dakar, Senegal 29–30 maj