Lyft på luren så ökar trycket

Lyft på luren så ökar trycket

Continentals system för däcktrycksövervakning kommer snart att kunna rapportera direkt till smartphones. Systemet ger också information om när däcken har korrekt lufttryck. Sammantaget förväntas detta leda till ökad körsäkerhet och bättre bränsleekonomi.

Göteborg, september 2010. Continental gör det säkrare att köra och minskar kostnaderna med en ny funktion där däcktrycket rapporteras direkt till en smartphone. Fordonets elektronik ansluts trådlöst till förarens smartphone och uppgifterna överförs snabbt. Continentals Interior-divisions ”Filling Assistant” anger exakt lufttryck för varje enskilt däck. Det innebär att du kan få optimalt däcktryck även om pumparna på bensinstationen mäter fel. Om så önskas kan bilen även blinka och tuta kort när däcket har uppnått rätt lufttryck. De tekniska kraven för systemet är ett system för däcktrycksövervakning som har motsvarande sensorer i däcken samt fordonselektronik med trådlöst gränssnitt som standard. Den första serietillverkningen av Filling Assistant i nya fordon beräknas börja 2013.

– Det här snabba och enkla systemet förbättrar inte bara användarvänligheten utan ökar också fordonets säkerhet och effektivitet. Föraren får även en varning när däcktrycket minskar gradvis på grund av en spik eller en skadad ventil. Även miljöpåverkan minskar eftersom rätt tryck håller nere rullmotståndet och därmed bränsleförbrukningen, säger Dr. Burkhard Wies, chef för Continentals utvecklingsavdelning för personbilsdäck.

– Filling Assistant är ett exempel på det allt tätare samarbetet med resten av branschen. Och det är just detta samarbete mellan olika områden inom fordonstillverkningen som kommer att skapa alltfler nya, och framförallt användbara, funktioner i framtiden, tillägger Andreas Wolf, chef för affärsenheten Body & Security vid Continentals Interior-division.

Under 2013 planerar Continental att börja massproducera de första däcken med sensorer som samlar en mängd olika uppgifter direkt från däcket under slitbanan i stället för sensorer som är kopplade till ventilen. Detta är starten för den nya generationens smarta däck.

Med en omsättning på cirka 20 miljarder euro år 2009 är Continental en av världens ledande leverantörer till fordonsindustrin. Continental levererar bromssystem, system och komponenter till drivlinor och chassier, instrumentering, infotainment-lösningar, fordonselektronik, däck och elaster, och man arbetar aktivt med att förbättra säkerheten för förarna och motverka global miljöpåverkan. Continental är också en skicklig aktör inom fordonskommunikation. Continental har för närvarande cirka 138 000 anställda i 46 länder.