Säkerhet i fokus när Däckcheck-dagen arrangeras den 1 september

Säkerhet i fokus när Däckcheck-dagen arrangeras den 1 september

Förra året instiftade Continental Däckcheck-dagen med syfte att få fler att kontrollera sina däck på regelbunden basis - och öka medvetenheten om sambandet mellan däck och trafiksäkerhet. Den 1 september är det åter dags att rikta strålkastarljuset på däcken och ge fem minuter åt att kontrollera bilens enda säkerhetsutrustning som faktiskt har kontakt med vägen.

Cirka fem minuter är allt som behövs för att undersöka fyra stycken däck. Målet med temadagen är både att uppmärksamma varför man ska se över sina däck samt utbilda i hur man gör det. ”Att kontrollera mönsterdjup, lufttryck och se över eventuella skador på däcken kan spela en avgörande roll för att undvika att en trafikolycka inträffar”, säger Sara Paulin, marknadschef på Continental Däck Sverige och fortsätter.

- Med Däckcheck-dagen vill vi tillsammans med samarbetspartners och branschen i stort sätta frågan i fokus och ge bilister både tips, insikter och kunskap i däckens betydelse för trafiksäkerheten. Vi vill skapa något som blir ett återkommande inslag i kalendern och som förhoppningsvis också kommer fungera som en påminnelse om att checka sina däck. Precis som att du exempelvis ofta kanske testar brandvarnaren den 1 december så vill vi uppmuntra alla till att kolla sina däck den 1 september.

Millimetrar i mönsterdjup blir till livsviktiga metrar i bromssträcka

Sommardäck, friktionsdäck, dubbdäck eller allrounddäck - oavsett modell så är 50% av bilens styrprestanda avhängt däcken och ett bra grepp på vått som torrt underlag är till stor del däckens förtjänst. Men det gäller att däcken bibehålls i gott skick - underhåll och regelbundna kontroller behöver bli ännu mer av en rutinsak säger Per Linder, produktchef på Continental Däck Sverige.

- Trafiksäkerhet börjar med däcken. Däck är en säkerhetsutrustning som hjälper dig att bromsa, parera och hantera oväntade situationer i trafiken. Att ha tillräckligt med mönsterdjup och däck som är pumpade till rätt lufttryck är centralt för att däcken ska kunna fungera optimalt. En enda millimeters skillnad i ditt mönsterdjup kan vara den stora skillnaden på en trafikolyckas utgång. Detta vi vill uppmärksamma med Däckcheck-dagen, säger Per Linder.

Enligt den senaste rapporten från Däckrazzia* (ett samarbete mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen) som publicerades tidigare idag så hade 70 % av de kontrollerade bilarna inte sett över lufttrycket i däcken den senaste månaden - eller hade vetskap om när det senast gjordes. 5,3% av bilarna hade minst ett däck med så lågt lufttryck att det kan jämföras med punktering eller på gränsen till punktering (1,6 bar eller mindre). Vad gäller mönsterdjup så körde 20% av bilarna med minst ett däck med tre millimeter eller mindre mönsterdjup (från cirka tre millimeter så minskar greppet på vått underlag). För mer information om Däckrazzior i Sverige se dackrazzia.se

För mer information om Däckcheck-dagen se www.dackcheckdagen.se

För tips om hur man kontrollerar sina däck se: Hur man kontrollerar däck hemma | Continental (dackcheckdagen.se)

*Resultat från däckundersökning genomförd i samband med däckrazzior 2021. Den30 augusti till den 16 september 2021 genomfördes 18 razziori Västerbotten, Södermanland,Västra Götaland, Gotland och Skåne. Däckrazziorna arrangeras i anslutning till Polisens ordinarie trafikkontroller. Totalt kontrollerades 911 bilar.

Continental utvecklar banbrytande tekniker och tjänster för hållbar och uppkopplad mobilitet för människor och deras gods. Teknikföretaget, som grundades 1871, erbjuder säkra, effektiva, intelligenta och prisvärda lösningar för fordon, maskiner, trafik och transport. Continental genererade preliminär försäljning på 33,8 miljarder euro år 2021 och sysselsätter för närvarande mer än 190 000 personer i 58 länder och marknader. Den 8/10-2021 firade företaget sitt 150-årsjubileum.

Affärsområdet Däck har 24 produktions- och utvecklingsanläggningar världen över. Continental är en av de ledande däcktillverkarna med mer än 57 000 anställda och under verksamhetsåret 2021 hade företaget en preliminär försäljning på 11,8 miljarder euro. Continental är ett av de ledande teknikföretagen inom däckproduktion och erbjuder ett brett utbud av produkter för personbilar, kommersiella fordon och specialfordon samt tvåhjulingar. Genom att kontinuerligt investera i forskning och utveckling, bidrar Continental till säkra, ekonomiska och ekologiskt effektiva förflyttningar. Portföljen för avdelningen däck inkluderar tjänster för däckhandel och flottapplikationer samt digitala hanteringssystem för däck.