Continental VikingContact7 testvinst 2023

Storslam igen – Continental VikingContact 7 vinner tre nya prestigetester

I årets stora vinterdäckstester hos Vi Bilägare, Teknikens Värld och Aftonbladet är det ett däck som sopar banan med konkurrenterna. Det nordiska friktionsdäcket VikingContact 7, som är särskilt framtaget och optimerat för de nordiska vintrarna, får 89 poäng av 100 möjliga hos Vi Bilägare där det hyllas för sitt grepp på is och snö.

”Välförtjänt slutseger”

”Däcket förmår att bibehålla styrgreppet även i riktigt tajta kurvor på is. Likaså förblir det lättkontrollerat på snö med en stabil bakvagn utan sladdtendenser under press”, skriver Vi Bilägare, och tillägger:

”Att nästan alltid vara topp tre i varje delmoment ger en välförtjänt slutseger. Continental passar alla typer av vinterbehov.”

Även i Teknikens Värld är segern övertygande. VikingContact 7 får 121 poäng, hela 8 poäng fler än näst bästa däck i testet.

”En gång vinnardäck, alltid vinnardäck? Nej, absolut inte. Men nordiska dubbfria Continental VikingContact 7 har varit normsättande i våra tester på ett sätt som inget annat däck under de senaste två decennierna.” lyder utlåtandet från Teknikens Värld.

Även i Aftonbladets stora däcktest kommer VikingContact 7 överst bland de odubbade däcken, där det beskrivs som ”bland de mest lättkörda, det bromsar bra och klarar snabba rattrörelser”.

15 av 18 vinster

Med de tre nya testvinsterna har VikingContact 7 nu vunnit svindlande 15 av 18 däcktest i Sverige sedan däcket lanserades 2018.

– Det är jättekul att återigen få ett kvitto på hur fantastiskt det här däcket är. Mig veterligen finns inget annat nordiskt friktionsdäck som presterat lika bra under så lång tid, säger Fredrik Larsson, produktchef på Continental Däck Sverige AB.

Han fortsätter:

– Säkerhet börjar alltid med däcken, och det känns tryggt att VikingContact 7 får så goda betyg för sina köregenskaper. Men jag tycker också det är extra kul att vi uppmärksammas för vårt låga rullmotstånd – det är något vi jobbat hårt med och något som gör stor skillnad både för plånbok och miljö.