Vinterdäck på en ny nivå – nu lanseras Continental VikingContact 8

Nu lanseras åttonde generationen av Continentals nordiska friktionsdäck VikingContact. Med lägre bullernivåer, lägre rullmotstånd och bättre körupplevelse är VikingContact 8 redo att ta över efter föregångaren – som varit ett av Continentals mest framgångsrika däck någonsin.

Helt nya Continental VikingContact 8 lanseras under andra kvartalet 2024 och kommer att finnas till försäljning för privatpersoner i höst. VikingContact 8 är ett nordiskt friktionsdäck som passar fälgar upp till 22 tum och är framtaget för personbilar i alla storlekar och med alla typer av drivlinor.

Branschens förväntningar på VikingContact 8 är skyhöga. Föregångaren VikingContact 7 kallades normsättande när det vann de tre stora däcktesterna i Vi Bilägare, Teknikens Värld och Aftonbladet i höstas, och sedan däcket lanserades 2018 har det vunnit 15 av 18 stora däcktester i Sverige.

Lägre rullmotstånd

Ett nordiskt friktionsdäck ställer höga krav på säkerhet, och på det området kommer inte nya VikingContact 8 göra någon besviken. Däcket har fått en uppdaterad mönsterdesign, som syftar till att ge ännu bättre grepp på vägen – oavsett om den är torr, våt, snöig eller isig.

Continental har också tagit fram en ny gummiblandning till VikingContact 8. Gummiblandningen är sammansatt för att bibehålla mjukhet och flexibilitet även vid riktigt låga temperaturer, vilket i sin tur förbättrar greppet avsevärt.

Tillsammans med mönsterdesignen hjälper den nya gummiblandningen till att minska däckdeformation, vilket i sin tur leder till minskad energiförlust och lägre rullmotstånd. I praktiken innebär det att VikingContact8 är det perfekta däck för den som vill sänka sin bränsleförbrukning eller öka sin elektriska räckvidd.

Toppbetyg i EU-märkning

Den avancerade tekniken i VikingContact8 bidrar också till att sänka bullernivåerna från däcket. Extra fördelaktigt är detta för elbilsförare, som annars påverkas mycket av bullernivåer då de inte har något ljud från motorn. EU:s däckmärkning ger VikingContact 8 toppbetyget A för bullervolym. Även rullmotståndet får höga betyg – A eller B, beroende på däckstorlek.

– Det är klart att det alltid är spännande att släppa ett nytt däck. Men det här är någonting alldeles extra. Jag känner inte till något annat nordiskt friktionsdäck som presterat lika bra under lång tid på samma sätt som VikingContact 7 gjort. Att då stå här med ett däck som nu faktiskt är ännu bättre på flera områden, det är förstås väldigt roligt och vi ser verkligen fram emot att ta del av de första stora testerna, säger Per Linder, produktchef på Continental Däck Sverige.

Continental VikingContact 8 finns tillgängligt hos auktoriserade återförsäljare till hösten 2024. Den som vill se däcket redan nu har också en unik möjlighet att göra det på elbilsmässan eCar Expo i Stockholm 2 – 4 februari.

Continental utvecklar banbrytande tekniker och tjänster för hållbar och uppkopplad mobilitet för människor och deras gods. Teknikföretaget, som grundades 1871, erbjuder säkra, effektiva, intelligenta och prisvärda lösningar för fordon, maskiner, trafik och transport. Continental genererade preliminär försäljning på 39,4 miljarder euro år och 2022 och sysselsätter för närvarande 200 000 personer i 57 länder och marknader.

Affärsområdet Däck har 24 produktions- och utvecklingsanläggningar världen över. Continental är en av de ledande däcktillverkarna med 57 000 anställda och under verksamhetsåret 2022 hade företaget en preliminär försäljning på 14 miljarder euro. Continental är ett av de ledande teknikföretagen inom däckproduktion och erbjuder ett brett utbud av produkter för personbilar, kommersiella fordon och specialfordon samt tvåhjulingar. Genom att kontinuerligt investera i forskning och utveckling, bidrar Continental till säkra, ekonomiska och ekologiskt effektiva förflyttningar. Portföljen för avdelningen däck inkluderar tjänster för däckhandel och flottapplikationer samt digitala hanteringssystem för däck.