Mammas mat tog hem priset

Mammas mat tog hem priset

Det blev kvinnokooperativet Mammas Mat som vann den regionala uttagningen för kooperativa affärsidéer i Stockholm. Nu väntar nationell final den 10 oktober för Mammas Mat.

- Otroligt roligt! Nu ska vi träna på presentationen av vår affärsidé och vässa den ytterligare inför finalen, säger Ayse Celepli, en av de tio medlemmarna i det vinnande bidraget.
- Startkapitalet på 10 000 kr betyder så mycket för oss eftersom det möjliggör att vi kan köpa den utrustningen vi behöver

Sammanlagt 7 mycket kompetenta bidrag tävlade idag med sina kooperativa affärsidéer i regionfinalen i Stockholm av den nationella entreprenörstävlingen ’Jakten på ostartade företag’. Efter att samtliga bidrag getts enskild tid att presentera sina bidrag för juryn, och en mycket besvärlig juryöverläggning var över, förkunnade juryn sin motivering:

- Med enkelhet och tydlighet förmedlas en unik matupplevelse som tilltalade juryns alla sinnen. En sann kooperativ upplevelse, sa Gun-Britt Mårtensson, tidigare ordförande för Coompanion Sverige och ordförande i juryn för Jakten på ostartade företag.

Mammas Mat får det regionala priset i tävlingen på 10 000 kronor i startkapital och en plats i finalen i Stockholm den 10 oktober. I finalen får vinnaren bland annat ett startkapital på 100 000 kronor, medlemskap i Arbetsgivarföreningen KFO och några timmars fri rådgivning från PWC.

Jakten på ostartade företag är en nationell entreprenörstävling för att utse årets bästa kooperativa affärsidé. Uttagningen sker vid sex regionfinaler: Malmö, Högsby, Sundsvall, Göteborg, Karlstad och Stockholm. Finalen sker i Stockholm den 10 oktober. Sammanlagt har 73 kvalificerade bidrag lämnats in av entreprenörer över hela landet. Omkring åtta bidrag har antagits till respektive regionfinal. De utvalda bidragen har valts ut enligt kriterierna:

Kreativ höjd

Affärspotential

Koppling till de sju kooperativa principerna

I juryn i Stockholm ingick Gun-Britt Mårtensson, Coompanion Sverige, Robert Söderhjelm, Riksbyggen, Carina Nilsson, PWC och Janne Lundqvist, Music & Media.

Jakten på ostartade företag genomförs av Coompanion och Arbetsgivarföreningen KFO tillsammans.

För intervju med medlemmar från det vinnande affärsidébidraget Mammas Mat:

Gülcan Akan 070-9119557 gulcan_akan@hotmail.com

Ayse Celepli 073-7646630 sevim.celepli@hotmail.com

För mer information om Jakten på ostartade företag:
Gun-Britt Mårtensson, ordförande, 070 – 589 33 06
www.ostartat.se

Coompanion är företagsrådgivaren för alla som vill starta kooperativa företag.Vi erbjuder personlig rådgivning – även online. Vi finns på 25 platser i hela landet - i stort sett ett Coompanion i varje län.

Coompanion breddar entreprenörskapet och ger er som vill förverkliga företagsidéer tillsammans skräddarsydd information, företagsrådgivning och utbildning - från idé till framgångsrikt företagande.

Coompanion Sverige är de 25 regionala Coompanions paraplyorganisation. Uppdraget är att på nationell nivå främja kooperativt företagande och arbeta med opinionsbildning för kooperation och social ekonomi. Coompanion Sverige ska också vara den nationella kontakten mellan det lokala kooperativa utvecklingssystemet och riksdag, regering samt andra nationella organ.

Under 2012 hjälpte vi 452 företag med drygt 7 052 entreprenörer att starta.

Tillsammans omsatte vi 2012 ca 118 miljoner kr.

Coompanion finansieras av organisationer, offentlig sektor, konsultintäkter, EU-medel och staten. Statliga Tillväxtverkets finansiering gör det möjligt för oss att ge rådgivning kostnadsfritt.