COPA-DATA presenterar vinnarna av zenon Challenge 2014

I april i år lanserade COPA-DATA "zenon Challenge 2014", en utmaning med fokus på programmering och kreativitet. I zenon Challenge har tävlande från olika länder använt sig av zenon som HMI/SCADA mjukvara för visualisering och programmering och LEGO MINDSTORMS EV3 som material och motor. Utav tio inskickade bidrag korades slutligen en vinnare - Team ITS (Image Tweaking System) från det Österrikiska universitetet Salzburg University of Applied Sciences.

I början av april stod 20 lag utrustade med en LEGO MINDSTORMS EV3 och mjukvaran zenon från COPA-DATA. In i slutkampen var det 10 lag som lyckades slutföra uppgiften och skickade in slutbidrag som visade på deras hårda arbete, innovativa tänkande samt skicklighet och kunskap. Markus Wintersteller, jurymedlem med fokus på programmering ser tillbaka: "Vi var redan från starten väldigt nyfikna på de kommande bidragen. De frågor vi fick var avancerade och vi förstod tidigt att det skulle komma bra och intressanta bidrag. Vi hade däremot aldrig kunnat tro att det skulle bli en så tuff slutkamp. Under den öppna omröstningen var det speciellt två lag som mobiliserade en stor grupp anhängare och kämpade för de vinnande rösterna. Det var spännande ända till sista röstningsminuten."

Den avgörande faktorn: röstningen

Lagen hade möjlighet att samla poäng via tre skilda moment. 40% av poängen gavs av en jury som bestod av tre jurymedlemmar. Juryn såg över alla bidrag och bedömde både programmering och användarvänlighet i visualiseringen samt bidragets övergripande kreativitet. Lagen kunde även samla ihop ytterligera 20% av poängen genom att slutföra vissa uppgifter i det som kallades "Steps to Success". De sista 40% av poängen insamlades via den öppna omröstningen på nätet. På hemsidan www.zenon-challenge.com var det möjligt att logga in och rösta på en gång per dag, på en eller flera favoriter.

Lisette Lillo Fagerstedt, jurymedlem med fokus på övergripande kreativitet förklarar: "De två topplagen lyckades samla och motivera en väldigt stor grupp supporters som dagligen röstade på dem. Det var dessa röster som slutligen gav de vinnande poängen."

zenon Challenge 2014 - vinnarna

På första plats: Team ITS – Image Tweaking System, Salzburg University of Applied Sciences (Österrike)

Team ITS – Image Tweaking System bestod av sex lagmedlemmarna i Team ITS som studerar vid universitetets avdelningen för informationsteknik & systemhantering. Deras vinnande bidrag fick totalt 816 poäng. Laget hade skapat en genomtänkt robotkonstruktion som använder sig av små LEGO-bitar för att bygga upp en verklighetstrogen bild, i det här fallet en logotyp. Det vinnande laget fick inte bara flest röster för sin underhållande video, de samlade även in full pott via "Steps to Success" och lyckades få den högsta juryutvärderingen för sitt väl genomförda zenonprojekt och kreativa film.

Gero Gruber, jurymedlem med fokus på användarvänligheten i visualiseringen, förklarar: "Redan tidigt i tävlingen var det tydligt att detta var ett av de lag som skulle nå toppresultat. De hade en mycket användarvänlig visualisering vilket gav dem många poäng och var en bidragande faktor till den slutgiltiga segern."

På andra plats: Team Vives Automation: VIVES University College (Belgien)

Team Vives Automation, från VIVES University College i Belgien, nådde en andra placering. Med en "Delta Robot" som smidigt färgsorterade plastkulor och en underhållande video med tydlig visualisering byggde laget upp en stor grupp anhängare. Även de fick en bra start i tävlingen då de lyckades få ihop maximala poäng i "Steps to Success" och fick näst högsta poäng från juryn. I slutändan räckte röstningresultatet inte hela vägen. De fick se sig slagna av Team ITS - Image Tweaking System med endast 18 poäng.

På tredje plats: Team AGH, AGH University of Science and Technology (Polen)

Team AGH, från AGH University of Science and Technology baserad i Krakow, Polen, fick flest poäng av juryn för sin väl genomförda programmering. Markus Wintersteller sammanfattar: "Team AGH hade tre projekt i en video. De imponerade med sina zenonkunskaper och visade prov på en väl genomförd programmering.“

Men även för Team AGH var det på håret att de nådde en pallplacering. Med sina 433 poäng hade de bara 5 poäng mer änTeam AVM från Schweiz, som trots en väl genomförd video och ett lag med de yngsta deltagarna inte lyckades få ihop tillräckligt med röster.

Alla bidrag och ytterligare information rörande zenon Challenge 2014 samt en intervju med det vinnande laget hittas på hemsidan för zenon Challenge, www.zenon-challenge.com