Skapa stora idéer med små bitar: COPA-DATA lanserar zenon Challenge 2014

Sedan början av april har många studenter, integratörer och automationsexperter börjat tänka på vad de kan bygga med LEGO. I zenon Challenge använder de tävlande sig av zenon som HMI/SCADA mjukvara för visualisering och programmering och LEGO MINDSTORMS EV3 som material och motor. Det är dags att komma fram med något unikt och innovativt - utan att tappa det lekfulla utmed vägen. De första lagen har redan registrerat säg och tävlingen är igång!

zenon Challenge är en utmaning för alla existerande och potentiella medlemmar av COPA-DATA Partner Community. Med de senaste versionerna av zenon och LEGO MINDSTORMS får deltagarna möjligheten att omvandla sina kreativa idéer till konkreta och fungerande kontroll- och visualiseringsapplikationer. Senare under året kommer deltagarna att skicka in en video som visar vad de har skapat. Videon kommer att finnas tillgänglig för öppen omröstning på nätet. Deras alster kommer även att granskas i sömmarna av en expertjury. De vinnande lagen får en värdecheck till en zenon-fest värd 1000 Euro, en tablet med Windows 8 operativsystem eller en Sony Action Cam.

En återblick - zenon Challenge 2012
Den första zenon Challenge hölls 2012. Denna omgång vanns av det polska laget SYNERGY som med sitt projekt, SynergyRGB, både fick toppnoteringar från juryn samt en majoritet av rösterna. Deras kreation bestod av ett sofistikerat projekt med en fågelliknande robot som samlade bollar och sorterade upp dessa enligt färg i olika behållare. På andra plats kom EDAG Production Solutions från Tyskland som med sitt projekt A.W.E.S.O.M.E hade skapat ett MES-kontrollerade autonomt transportsystem. zenon Challenge 2012 var för många en första upplevelse att kombinera HMI/SCADA mjukvaran zenon med LEGO MINDSTORMS. Nu är det dags igen - en ny utmaning med nya mål.

zenon Challenge 2014
zenon Challenge 2014 startade i början av april. Deltagarna har fram till slutet av oktober för att implementera sina idéer till fungerande projekt och vinna över både publiken och juryn. Tävlingen är uppbyggd i flera steg: Komma på vad som ska skapas och planering - bygga och utveckla lösningen (en robot) - skapa en kort video av projektet - ladda upp video - imponera på röstare (och jury) - få en massa poäng.

De tre faktorerna som bidrar till poäng är: 1) Juryn som måste övertygas av projektet vad gäller användarvänlighet, projektutformning och kreativitet. Deras åsikt bidrar till 40% av den totala poängsammansättningen. 2) Ytterligare 40% kommer från de som röstar online. Röstning är öppen för alla. 3) Lagen kan även få ihop 20% av poängen själva genom att genomföra olika uppdrag som finns definierade som ett led av "Steps to Success".

Varje röst är viktig
De som röstar spelar en viktig roll i zenon Challenge. Inte nog med att varje röst ger deltagarna stöd och uppmuntran, omröstningen har även lika stor vikt som juryns bedömning. En bra och inspirerande video kan därmed bli den avgörande faktorn. Under zenon Challenge 2012 inkom mer än 10 000 röster och de vinnande teamen hade lyckats få de flesta av dessa. Varje röst är viktig för de tävlande lagen.

Under de kommande månaderna kommer lagen att utveckla sina lösningar och samtidigt arbeta för att få upp en stor skara följare och framtida röstare. Ytterligare detaljer för deltagare, supporters eller andra som är intresserade av att följa zenon Challenge 2014 finns på www.zenon-challenge.com.

• mässa/evenemang