Copiax ser en positiv trend för dörrautomatiker

Copiax ser en positiv trend för dörrautomatiker

Copiax ser en ökning på närmare 30% på dörrautomatiker i jämförelse med föregående år. Det är fortsättningen på en trend som Copiax rapporterade om redan för ett år sedan* och kan ha en koppling till Covid-19.

Proaktivt i Covid-19-tider

Den stora efterfrågan kan bland annat kopplas till fler regler och krav på tillgänglighet i samhället. I Covid-19-tider kan dessutom dörrautomatiker fungera förebyggande vad gäller minskad smittspridning.

”En önskan om att kunna öppna dörrar utan att ta i dem fysiskt kan tänkas ha en koppling till vår försiktighet i och med pandemin”, menar Ulf Larsson, Inköpschef på Copiax.

”Om den ökade efterfrågan beror på detta är det ju en positiv trend att långsiktiga åtgärder tas för att proaktivt skydda oss”, säger Ulf Larsson.

Brett utbud

Copiax är en mycket stor aktör vad gäller försäljning av dörrautomatiker och erbjuder ett brett sortiment från flertalet stora och mindre tillverkare. Det allt större utbudet är en av flera förklaringar till ökningen.

”Eftersom vi lagerhåller mycket kan vi vara snabba och möta marknaden, vilket gjort att vi blivit starka i segmentet”,  säger Ulf Larsson.

Enkelt med paketlösningar

En annan trend som satt sig är paketlösningar. Många leverantörer erbjuder idag startpaket inom dörrautomatiker där allt ingår.

”Det är drömmen för oss som e-handlare. Våra kunder behöver bara klicka på en produkt för att få hem alla delar och varken vi eller dom behöver missa något. Vi har också sett av våra egenframtagna paketlösningar på de mest vanliga delarna är en framgångsfaktor”,  säger Ulf Larsson.

Ulf Larsson, Inköpschef Copiax

Ulf.larsson@copiax.se

relaterat

*https://www.mynewsdesk.com/se/copiax/pressreleases/copiax-oekar-kraftigt-inom-doerrautomatik-till-foeljd-av-breddat-sortiment-2926569