Pressrelease: Nu öppnar Sveriges yngsta reklambyrå

<!--[if gte mso 9]> <![endif]--><!--[if gte mso 9]> 0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false <![endif]--><!--[if gte mso 9]> <![endif]--><!--[if gte mso 10]> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} <![endif]--><!--StartFragment-->

En byrå bestående av endast 15–19-åringar vars uppdrag är att göra reklam som ska engagera andra ungdomar. Det är idén bakom Sveriges yngsta reklambyrå – ett initiativ av Kunskapsförbundet och Cordovan Communication. På byrån jobbar Emma, Markus, Karim, Johan och Maja och deras uppdrag är att marknadsföra tre olika gymnasieskolor.

– Vi ställde oss frågan: vem kommunicerar bäst med ungdomar i åldern 15-16 år? Och kom fram till att det gör såklart ungdomar själva. Därför har vi startat Sveriges yngsta reklambyrå. Ungdomarnas utmaning är att nå fram genom dagens mediebrus och marknadsföra våra gymnasieskolor mot unga. Deras jobb blir med andra ord att kreera såväl annonser och reklamfilm som material för sociala medier och öppet hus-tillfällen, säger Linda Blom, kommunikationschef på Kunskapsförbundet.

Sveriges yngsta reklambyrå är en byrå med fem ungdomar mellan 15 och19 år. Deras uppdrag är att presentera Kunskapsförbundets – en av Västsveriges största utbildningsaktörer – gymnasieutbud på ett tydligt och attraktivt sätt för att locka sökande inför gymnasievalet 2015. Mellan den 28 juli och den 15 augusti kommer ungdomarna att jobba heltid på den nystartade byrån med kontor i centrala Vänersborg. Under arbetets gång finns strategiska och kreativa handledare från kommunikationsbyrån Cordovan på plats.

– Att jobba med formgivning och design är någonting som jag verkligen har drömt om. En anställning på Sverige yngsta reklambyrå är det perfekta steget mot en sådan karriär. Trots min ringa ålder har jag en del erfarenhet av arbetslivet och tror att jag kan tillföra mycket till Sveriges yngsta reklambyrå. Jag har redan en massa idéer som jag vill dela med mig av, säger Markus Petterson 17 år.

De jobbar på Sveriges yngsta reklambyrå:

Emma Häll Henriksson, 19 år
– går andra året på estetiska programmet och driver både en blogg och en egen podcast. Hon har med andra ord jobbat mycket med både text, bild och redigering.

Markus Pettersson, 17 år – beskriver sig själv som en framtida designchef på Apple. Gjorde en egen webbplats när han sökte jobbet på Sveriges yngsta byrå som imponerade stort på Kunskapsförbundet.

Karim Fakih, 19 år – ägnar sin fritid åt att jobba med både film och foto. Bland annat jobbar han åt ett filmteam som regissör, kreativt ansvarig och marknadsförare. Via Sveriges yngsta reklambyrå vill han möta andra kreativa människor, utveckla sina kunskaper samt lära känna reklambranschen som han i framtiden vill jobba i.

Johan Gunnarsson, 15 år – älskar att uttrycka sig kreativt. Han spelar piano, tar dramalektioner, och tycker om att fota/spela in film. Det största intresset är att rita/måla, både för hand och med hjälp av Photoshop/Illustrator. Han har själv startat ZantosDesign där han visar sina alster och även säljer sin design som tryck på olika produkter.

Maja Meuller, 17 år – gillar att uttrycka sin kreativa sida i form av foto, media, musik, skrift, målning, bakning och matlagning. Sveriges yngsta reklambyrå ser hon som en chans att vara kreativ och samtidigt hjälpa till och nå ut till andra ungdomar.

För mer information, kontakta:
Linda Blom, kommunikationschef, Kunskapsförbundet
Mail: linda.blom@kunskapsforbundet.se

Joachim Lundell, projektledare på Cordovan
E-post: joachim.lundell@cordovan.se

Om Kunskapsförbundet
Kunskapsförbundet är en av Västsveriges största utbildningsaktörer. Från och med 1 januari 2013 ansvarar Kunskapsförbundet väst för Birger Sjöberggymnasiet, Magnus Åbergsgymnasiet, Nils Ericsonsgymnasiet samt vuxenutbildningen i Vänersborg och Trollhättan. Kunskapsförbundet ägs av Vänersborgs kommun och Trollhättans stad och arbetar för att utveckla och stärka de frivilliga skolformerna i både Vänersborg och Trollhättan.

Om Cordovan Communication
Cordovan Communication är en integrerad byrå som skapar kanaloberoende reklam och kommunikation. På kontoret i Göteborg arbetar ca 40 medarbetare med kompetens inom reklam, PR och digital kommunikation. Det som utmärker vårt arbete är tre saker: en tro på att starka idéer leder till större effekt, att vi använder mål och mätbarhet för att visa på resultat och ett särskilt intresse för ny teknik.

<!--EndFragment-->

• pr