Sveriges yngsta reklambyrå lanserar ny gymnasievalskampanj

Nu lanserar en av Västsveriges största utbildningsaktörer sin nya gymnasievalskampanj framtagen av fem 16-20 åringar. För att nå ut till unga och marknadsföra tre kommunala gymnasieskolor startade nämligen Kunskapsförbundet och byrån Cordovan Sveriges yngsta reklambyrå. Resultatet blev bland annat ett Facebookintegrerat webbtest och en reklamfilm med en pizzabagare.

­ – Vi har försökt att tänka utanför boxen. Det resulterade i en kampanj vars röda tråd är pizza. Pizza är något som alla ungdomar har en relation till och faktum är att gymnasievalet går att likna vid att välja pizza. Via film, sociala medier, webb och affischer kommer vi sprida detta budskap på flera kreativa sätt, säger Johan Gunnarsson, 16 år från Sveriges yngsta reklambyrå.

Sveriges yngsta reklambyrå är ett initiativ av Kunskapsförbundet och kommunikationsbyrån Cordovan Communication. Kunskapsförbundet driver de tre kommunala gymnasieskolorna Birger Sjöberggymnasiet, Magnus Åbergsgymnasiet och Nils Ericsonsgymnasiet i Vänersborg och Trollhättan. Sveriges yngsta byrå består av Emma, Markus, Karim, Johan och Maja som under sommaren arbetat intensivt med att ta fram en kampanj som ska nå ut genom dagens mediebrus och engagera andra ungdomar inför gymnasievalet 2015. Resulterat blev bland annat ett Facebookintegrerat webbtest som ska vara vägledande i gymnasievalet och en reklamfilm om en pizzabagare.

– Inför gymnasievalet 2015 funderade vi kring vem som kommunicerar bäst med 15-16 åringar. Och kom fram till att det gör såklart ungdomarna själva. Så när vi skulle marknadsföra våra tre gymnasieskolor i Trollhättan och Vänersborg valde vi att ta hjälp av ungdomar som bodde i området och inte bara kunde målgruppen, utan faktiskt utgjorde målgruppen. Vi tror helt enkelt att de har bäst förutsättningar för att förstå niornas funderingar samt ta fram en kul och samtidigt seriös kampanj som engagerar andra unga, säger Linda Blom kommunikationschef, Kunskapsförbundet.

Under den väldigt korta ansökningsperioden på nio dagar fick Kunskapsförbundet in över 100 ansökningar till Sveriges yngsta reklambyrå. Efter en mängd intervjuer valdes de fem lyckliga kreatörerna ut. Under tre sommarveckor jobbade de sedan heltid med att producera Kunskapsförbundet nya gymnasievalskampanj. Under arbetets gång fanns strategiska och kreativa handledare på plats från kommunikationsbyrån Cordovan.

– Jag är verkligen imponerad av ungdomarnas engagemang och idérikedom. Då vi på Cordovan handlett ungdomarna har vi har haft nöjet att följa arbetet på Sveriges yngsta reklambyrå på nära håll. Kampanjen de nu lanserar är dock helt och hållet deras egen kampanj, vi har bara stöttat och försökt att komma med goda råd under själva arbetsprocessen, säger Joachim Lundell, projektledare på Cordovan.

Produktionsbolaget Lucky Punk, med regissören Annika Westerhult och producenten Pelle Roskvist, har även hjälpt till att producera Sveriges yngsta reklambyrås nya reklamfilm. Filmen handlar om en pizzabagare som förklarar att det är lika svårt att välja pizza som gymnasieprogram och i slutet av filmen hänvisar han niondeklassare till ett webbtest som ska guida de i gymnasievalet. Delar ungdomarna testresultatet på Facebook får de dela en pizza med en kompis till halva priset på någon av stadens pizzerior.

Ungdomarna som jobbar på Sveriges yngsta reklambyrå:

Emma Häll Henriksson, 19 år – går tredje året på estetiska programmet och driver både en blogg och en egen podcast.

Markus Pettersson, 17 år – beskriver sig själv som Apples framtida designchef och gjorde en egen webbplats när han sökte jobbet på Sveriges yngsta byrå.

Karim Fakih, 20 år – ägnar sin fritid åt att jobba med både film och foto. Bland annat jobbar han åt ett filmteam som regissör, kreativt ansvarig och marknadsförare.

Johan Gunnarsson, 16 år – ung entreprenör som älskar att uttrycka sig kreativt. Han spelar piano, tar dramalektioner, och tycker om att fota, spela in film och rita. På ZantosDesign säljer han sina alster.

Maja Meuller, 17 år – gillar att uttrycka sin kreativa sida i form av foto, media, musik, skrift, målning, bakning och matlagning.

För kontakt med Emma, Markus, Karim, Johan och Maja kontakta Linda Blom, se nedan.

För mer information, kontakta:

Linda Blom, kommunikationschef, Kunskapsförbundet
Tel: 0521-72 27 30, 070-162 07 40
Mail: linda.blom@kunskapsforbundet.se

Johan Olofson, förbundsdirektör , Kunskapsförbundet
Mail: johan.olofson@kunskapsforbundet.se

Joachim Lundell, projektledare på Cordovan
E-post: joachim.lundell@cordovan.se

Om Kunskapsförbundet
Kunskapsförbundet är en av Västsveriges största utbildningsaktörer. Från och med 1 januari 2013 ansvarar Kunskapsförbundet Väst för Birger Sjöberggymnasiet, Magnus Åbergsgymnasiet, Nils Ericsonsgymnasiet samt vuxenutbildningen i Vänersborg och Trollhättan. Kunskapsförbundet ägs av Vänersborgs kommun och Trollhättans stad och arbetar för att utveckla och stärka de frivilliga skolformerna i både Vänersborg och Trollhättan.

Om Cordovan
Cordovan Communication är en integrerad byrå som skapar kanaloberoende reklam och kommunikation. På kontoret i Göteborg arbetar ca 40 medarbetare med kompetens inom reklam, PR och digital kommunikation. Det som utmärker vårt arbete är tre saker: en tro på att starka idéer leder till större effekt, att vi använder mål och mätbarhet för att visa på resultat och ett särskilt intresse för ny teknik.

• Media, kommunikation

Lina Hultén