Vå Hybriq+®-teknik och konceptet Silestone®XM är hybridmineralytor med maximalt 10% kristallint kiseldioxidinnehåll.

Cosentino introducerar Silestone®XM, den nya generationen mineralytor

Tack vare utvecklingen av vår Hybriq+®-teknik utmärker konceptet Silestone®XM varumärkets kollektioner av hybridmineralytor med maximalt 10% kristallint kiseldioxidinnehåll.

Cantoria (Almería), 2a april 2024.- Cosentino, ett globalt ledande företag inom produktion av hållbara ytor för arkitektur och design, tar ytterligare ett steg i utvecklingen av sin Hybriq+®-teknik, som lanserades 2020, med introduktionen av Silestone®XM. Silestone®XM är en utveckling av varumärket för hybridmineralytor och särskiljer Silestone-färger® och kollektioner som kommer ut på marknaden genom att ha en maximal kristallin kiseldioxidhalt på 10%.

Utvecklingen av den banbrytande Hybriq+®-tekniken började för sju år sedan och introducerades 2020. Denna milstolpe återspeglar Cosentinos ambitiösa FoU- och innovationsengagemang i den globala sektorn för dekorativa ytor och designytor. Med Hybriq+® förvandlade Cosentino helt karaktären på sin produkt Silestone® mot ännu större säkerhet och hållbarhet.

Via denna genombrytande innovation började Silestone® tillverkas genom en hållbar produktionsprocess med 100% förnybar elektrisk energi och 99% återvunnet vatten. Den omformulerade också sin sammansättning helt och hållet genom att avsevärt minska innehållet av kristallin kiseldioxid tack vare introduktionen av nya premiummineraler och minst 20% återvunna råvaror, såsom glas. Allt detta samtidigt som du bibehåller samma fysiska och mekaniska prestanda och samma högkvalitativa design och färgdjup som alltid.

Som teknik som är föremål för ständig utveckling uppnådde Cosentino förra året 100% av den totala produktionen av Silestone® under Q40, vilket återspeglar maximalt 40% kiseldioxidi dess sammansättning. Samtidigt gjordes framsteg med olika färger under Q10, det vill säga med mindre än 10% kristallin kiseldioxid i sin formulering.

I år markerar Cosentino en ny vändpunkt med presentationen av Silestone®XM, som kommer att inkludera alla varumärkets nya kollektioner som lanseras under 2024 samt de andra färgerna som redan tillverkats med mindre än 10% kristallin kiseldioxid. Företagets mål är att kunna omfatta resten av färgerna i portföljen under detta nya varumärke. Denna prestation är Cosentinos största bidrag på senare tid till utvecklingen av sin bransch och syftar till att bidra till industrin av ytmaterial med konkreta värden som ökad hållbarhet, cirkulär ekonomi och säkerhet inom värdekedjan.

Det nya Varumärket visades upp för första gången vid den senaste upplagan av KBIS-mässan i Las Vegas (USA), det viktigaste evenemanget i Nordamerika för köks- och badrumsindustrin, samt vid de senaste evenemangen som hållits i Spanien som konstmässan ARCOmadrid och C.Next Retail Iberia & Latam-konventet. Silestone®XM kommer snart att lansera kollektionen EARTHIC® by Silestone®XM, designad i samarbete med FormaFantasma, en italiensk studio som är internationellt erkänd för forskning inom design och deras hållbara produktionsprocesser. Denna kollektion kommer också att vara ledmotivet för installationen EARTHIC® LAB X FORMAFANTASMA som Cosentino kommer att presentera om en dryg vecka på Fuorisalone under Milan Design Week.

En annan av kollektionerna under Silestone®XM-kategorin i år kommer att vara Le Chic Bohème, en förlängning av den redan hyllade Le Chic-serien som introducerades 2023, som är en avancerad Silestonedesign som fångar skönheten i texturer, klassiska stil och mönster i Silestone®.

Ytterligare information: https://www.cosentino.com/silestone-xm/

Om Cosentino

Cosentino-koncernen är ett globalt familjeägt företag som producerar och distribuerar högvärdiga innovativa ytor för arkitektur och design. Som ett ledande företag föreställer sig och förutser, tillsammans med sina kunder och partners, Cosentino att utforma lösningar som erbjuder värde och inspiration till människors liv. Detta mål möjliggörs av banbrytande varumärken som är ledande inom sina respektive segment, såsom Silestone®, Dekton® och Sensa by Cosentino®, som gör det möjligt att skapa unika miljöer och design för hemmet och offentliga utrymmen.

Koncernen baserar sin utveckling på internationell expansion, ett innovativt forsknings- och utvecklingsprogram, respekt för miljö och hållbarhet och sitt pågående företagsengagemang för samhället och de lokala samhällen där den är verksam, utbildning, jämlikhet samt hälsa och säkerhet.

Cosentino-koncernen distribuerar för närvarande sina produkter och varumärken i mer än 120 länder, från sitt huvudkontor i Almeria (Spanien). Det multinationella företaget är för närvarande etablerat i 40 länder och har dotterbolag eller egna kommersiella tillgångar i 31 av dem. Koncernen har nio fabriker (åtta i Almería, Spanien och en i Brasilien), en automatiserad logistikplattform i Spanien och mer än 150 kommersiella anläggningar och distributionsanläggningar runt om i världen. Mer än 90 % av Cosentino-koncernens finansiella omsättning kommer från internationella marknader. https://www.cosentino.com