Cosentinos monter på Salone del Mobile, S.Project (Hall 3 - Monter E22 E2)

Cosentino anländer till Milano med en agenda full av aktiviteter och nyheter som förändrar branschen

1. Det världsledande företaget kommer att ha en dedikerad monter på S.Project-utställningen i Salone del Mobile och samarbetar med de mest framstående projekten i Fuorisalone, medan flera evenemang kommer att hållas i dess City-showroom under Milano Design Week.

2. Under dessa dagar kommer Cosentino att introducera de nya Dekton-kollektionerna® och den nya disruptiva karaktären hos Silestone® tack vare HybriQ+®-tekniken, samt mångsidigheten hos dess material i kök, badrum eller beklädnadsapplikationer.

Milano, 25e mars 2024 – Milano Design Week 2024 är här! Denna globalt kända designvecka, som äger rum från 15:e till 21:a april i Milano, lovar återigen en vecka fylld med höjdpunkten inom design, innovation och kreativitet. Milano Design Week består av prestigefyllda Salone del Mobile och den eklektiska Fuorisalone och erbjuder en oöverträffad plattform för designers, olika varumärken och entusiaster från hela världen.

I sin 62:a upplaga och med Eurocucina som återvänder till mässan vartannat år, kommer Salone del Mobile (16-21 april) att komma tillbaka till Rho Fiera-området den 16e-21a april, och kommer att innehålla ett program som berikar dess designutbud genom en rad mångkulturella initiativ. Den här upplagan möter utmaningarna i det samtida livet, med ett öga på den ekologiska omställningen, och kommer att presentera evenemang som Salone Internazionale del Mobile, Salone Internazionale del Complemento d'Arredo, Workplace 3.0, S.Project, EuroCucina with Technology For the Kitchen (FTK), Salone del Bagno eller SaloneSatellite.

Samtidigt samlas designers från hela världen i Milanos Fuorisalone för att utbyta idéer och visa upp projekt som påverkar vår nuvarande verklighet. Genom en myriad av evenemang, utställningar och installationer utspridda över hela staden syftar de till att forma vår samtid. Med fokus på principer om cirkulär ekonomi, återanvändning och hållbara metoder och material, syftar Fuorisalones 24 tema: "Materia Natura", till att främja en kultur av medveten design.

Både för detta engagemang för hållbarhet och för Salones fokus på utveckling och innovation som nyckelbegrepp, återvänder Cosentino återigen till Milano och deltar i denna enastående sammankomst med ett fullspäckat program av evenemang och branschomvälvande nya lanseringar.

EARTHIC® LAB X FORMAFANTASMA - Fuorisalone 2024

Cosentino har samarbetat med de globalt kända formgivarna FormaFantasma för att skapa en tankeväckande installation med ett nytt perspektiv på ytmaterialens värld. Samarbetet syftar till att öka medvetenheten om vikten av design bortom enbart estetik och prioritering av etiska produktionsprocesser. EARTHIC® LAB-installationen kommer att vara en som en imponerande resa som blir en vändpunkt och skapar ett helt nytt innovativt ytkoncept.

Denna installation kommer att bli premiären av EARTHIC® by Silestone®XM, den nya varumärkeskollektionen med ett fantastiskt hållbart förhållningssätt inom industrin för ytamaterial. Denna kollektion kommer också att vara den första versionen av Silestone®XM, den nya ytkategorin - tillverkad med Cosentinos egenutvecklade Hybriq+-teknologi®. Alla varumärkets kommande kollektioner som produceras kommer utmärkas tack vare maximalt 10% kristallint kiseldioxidinnehåll.

EARTHIC® LAB X FORMAFANTASMA
Teatro Gerolamo - Piazza Cesare Beccaria, 8(Från 16:e till 21:a april) OSA här
Event för Press/media med Formafantasma: Tisdagen den 16:e april 18:00 OSA här

COSENTINOS MONTER / SALONE DEL MOBILE - S.PROJECT

Cosentino kommer också att finnas på S.Project (Hall 3 - Monter E22 E24), Salone-utställningen som tillägnas designprodukter och dekorativa samt tekniska inredningslösningar. Den 200 kvadratmeter stora montern kommer att välkomna nyheterna från Cosentinos viktigaste varumärken och visa upp dess oändliga applikationsmöjligheter från väggbeklädnad och golv till fasader eller badrumsanvändning.

Företaget kommer att lansera innovativa kollektioner i sin produktportfölj 2024, som kan ses på förhand under mässan. Det är fallet med Silestone®XM Le Chic Bohème, en förlängning av 2023 års senaste Le Chic-kollektion och en av de första Silestone®XM-kollektionerna. En annan del av Silestone®XM är EARTHIC,® en ny designkollektion i samarbete med FormaFantasma studio, och ledmotiv till EARTHIC® LAB-installationen som kan besökas på Fuorisalone och Teatro Gerolamo. Slutligen kommer montern också att visa den senaste kollektonen från den koldioxidneutrala ultrakompakta stenen Dekton®.

S.Project (Salone del Mobile). Hall 3 - Monter E22 E24
Rho Fiera från 16:e till 21:a april
Press/media: 8.30 - 18.30

CITY MILANO

Cosentino City Milano ligger nära stadens centrum på Piazza Fontana 6 och är ett utrymme som är helt dedikerat till arkitektur- och designgemenskapen och kommer återigen att vara mötesplatsen för media, såväl som Cosentinos kunder och samarbetspartners från hela världen. Vårt City Center presenterar ett dynamiskt program med flera evenemang.

Tisdagen den 16:e kl. 19.30 bjuder City-teamet in till en exklusiv ”showcooking” med Influencers. Onsdagen den 17:e kommer en ny upplaga av tävlingen "Let's Design" att återkomma, ett initiativ som främjas av Cosentino Italien och som riktar sig till inredningsarkitekter och arkitekter i alla åldrar och nationaliteter som är verksamma i landet. Detta för att fördjupa frågor i samband med omvandlingen av hemmets olika utrymmen. Klockan 19.00 äger pressträffen för prototyper rum.

Inom Milano Design Week kommer Cosentino City också att fira genom en Design Talk-konferens med deltagande av ItalianBark, en italiensk inredningsstudio och trendlabb, och vår svenske trendjägare och guru TrendStefan. City Centrets agenda innehåller även flera evenemang för kunder och samarbetspartners från bland annat Australien, Holland och Japan.

Cosentino City Milano – Piazza Fontana 6 Schema: Öppet dagligen från 10 till 19.

Events:

• Press-event: Tävlingen Let’s Design Onsdag 17:e kl 19.00 OSA här
  • Bastianich Design Talk med Italianbark & TrendStefan Torsdag 18:e kl 18.30 OSA här
  • Showcooking med influencers Tisdag 16:e kl 19.30 Osa här

Mer information och kontakt: Kommunikation/Marketing Manager, Cosentino Scandinavia, Anna Granstig: agranstig@cosentino.com 0761 689792

Cosentino Group är ett globalt familjeägt företag som producerar och distribuerar innovativa ytor med högt värde för arkitektur och design. Som ett ledande företag föreställer sig och förutser Cosentino tillsammans med sina kunder och partners designlösningar som erbjuder värde och inspiration till människors liv. Detta mål möjliggörs av banbrytande varumärken som är ledande inom sina respektive segment som Silestone®, Dekton® och Sensa by Cosentino®.

Koncernen baserar sin utveckling på internationell expansion, ett innovativt forsknings- och utvecklingsprogram, respekt för miljö och hållbarhet och sitt pågående företagsengagemang för samhället och de lokala samhällen där den verkar, utbildning, jämlikhet och hälsa och säkerhet.

Cosentino Group distribuerar för närvarande sina produkter och varumärken i mer än 110 länder, från sitt huvudkontor i Almeria (Spanien), och har egna tillgångar i 30 av dem. Koncernen har 8 fabriker (7 i Almería, Spanien och 1 i Brasilien), 1 intelligent logistikplattform i Spanien och 140 kommersiella och affärsenheter över hela världen. Mer än 90% av Cosentino-koncernens finansiella omsättning kommer från internationella marknader.

www.cosentino.com