Hur Dekton kan användas som material på multipla applikationer- från utsidan och in

Nyhet -

"Mejeristen" med ca 270 hyreslägenheter klättrar upp längs Lackarebäckberget i Göteborg. Kvarteret innehåller tre flerfamiljshus, 14-18 våningar höga med Dekton i flera exteriöra och interiöra applikationer från Liljewalls Arkitekter för byggherren Wallenstam AB.

Detaljerna i detta höghusprojekt baseras på eleganta färger med glittrande detaljer. Byggnaderna ligger i skogsbrynet och har hämtat inspiration i design, färger och material från John Bauers illustrationer. 12mm tjocklek i tre versioner av Dekton; ID Wallenstam Black och Green Marble i polerat och matt samt vita Dekton Bergen, vilka samspelar och ger varje hus sin exklusiva personlighet.

Dessabyggnaders nedre fasader samt entrégolv, socklar, väggar och beklädnad (även i hissarna) illustrerar tydligt hur Dekton kan vara ett utmärkt material utifrån och in. Stor omsorg har lagts på alla detaljer som husens bas i Dekton, golv, socklar och inbjudande entréer för att skapa värde och stolthet för de boende.

Arbetet har utförts av Kungälvs Natursten och Bra Bygg AB. Från basen av husen smyckar Dekton verkligen husen i dessa tre olika färger och eftersom samma material fortsätter in i entrén hela vägen till hissgolvet kan man inte missa upplevelsen och flödet av samma Dekton-färg i de olika applikationerna.

Byggnaderna är utformade för att nå Miljöbyggnad Silver.