Dekton Soke som nyhet i vår Industrial- serie

#cosentinofestival- ett lanseringsevent utan dess like?

Åter från sommar och semester var det dags för Cosentino Scandinavia att förbereda lanseringsevent av årets nyheter från Silestone® och Dekton®.

De 13 nya färgerna inspireras av allt från den råaste matta betongen till lyxig Calacatta-marmor och krämig Marfil samt de nu spännande mörkare varianterna av marmor i grått och brunt som växer i popularitet. Vi tänkte till hur nyheterna skulle presenteras och kallade in för koncepttänk med Martin Wendelbo vilket ledde till att vi tillsammans ville skapa något som alla i vårt nätverk skulle uppskatta.

Vad vill en kök- eller badrumsdesigner se, eller en stenproducent, för att inte säga en arkitekt eller inredningsbloggare. Vi ville väcka våra 4-5m2 stora stenskivor till liv i det stora logistiklagret. Vi ville skapa miljöer som gästerna skulle prata om, beundra eller skratta åt både under dagen och efteråt. Att miljöerna skulle locka till inspiration för olika applikationer likväl som till olika designstilar- och där föddes iden, som också skulle vara högst fotovänlig för Instagram. #Cosentinofestival med 12 olika upplevelserum, från hall via vardagsrum, sovrum, barnrum, hobbyrum till terrass och garage. Martin började ringa runt för att samla in saker- tack Beijer i Mölndal för senaste #deWalt-produkterna. Efter att ha agerat sakletare behövdes en stylist för den rätta känslan- tack Natasha Reed för fina dagar.

Låt oss lotsa dig genom några av rummen. Vi startar förstås i hallen där Dekton Laos med en vacker blodlönn skapade en magnifik entré. Därefter kom hemmakontoret där ljusa matta Silver Lake i helt nya ytan Raw från Silestones nya kollektion Loft. En terass drömmer väl alla om och att där kunna ha bord, bänk och utekök i Dekton som kan stå ute året runt är en ny spännande möjlighet. Vi plockade säsongens äpplen i en korg och ställde framför Dekton Soke.

Väl inne i "huset" igen kom gästerna till det mysiga sovrummet med bäddning på sköna EU-pallar. Här fick vackra Dekton Kira utgöra sänggavel. I närheten av sovrummet fanns förstås även en "walk in closet" i Silestone Eternal Emperador, som vars mörka ton och glitter likt ett smycke lyfte fram alla rummets föremål. Därnäst kom hemmets hjärta, köket- som med en mängd härliga saker från Cosa home stories gav rummet extra värme. I bakgrunden ser ni Dekton Lunar från Industrial-kollektonen.

Ett av favoritrummen blev också med riggat DJ-bås åt Martin. Elgittarrer, förstärkare och en keybord blev fantastisk rekvisita framför betongkänslan i Silestone Brooklyn. Som kontrast till detta rum kom det avskalade lugna vardagsrummet där ljusa Silestone Desert Silver smälte samman med våra läckra soffbord med Dektonytorna Radium och Kelya. En åtråvärd glob från Vauni, även den med Dekton flyttade in för en dag. Barnrummet fick inte den klassiska pastellen men däremot en lugn krämfärgad ton i Silestone Eternal Marfil som inramning.

Vi avslutar vår rundvandring i hemmet med gästbadrummet och garaget. Badrummet fullkomligt lyser av fräschör med Classic Calacatta från Silestone, många blickar drog sig även till vårt #ikeahack där sidobordet Strind fick Silestone Lyra som skivor. I stark kontrast till detta rum har vi garaget med arbetsbänk i Dekton Keon och den redan omtalade Dekton Industrial-färgen Kreta som vägg.

Men hur fick vi festivaltemat att flytta in på vårt Logistiklager och hur såg vårt splitter nya showroom ut. Tack vare Blomsterlandet fick miljön den där rätta  "way out west"-känslan. Partytältet sattes upp av team Cosentino på morgonen och festival-tshirts och armband designades. Vid lunchtid rullade sköna RollinBistros in och alla gäster kunde avnjuta deras smarriga rätter.

Vi är så stolta över vårt nya digitala showroom med mötesrum, provrum, köksutställning och finfina gästtoaletter. Ta ett prov och scanna det så dyker färgen upp i designprogram där du kan välja köksstil och luckor bland annat. Stryk med handen över utbudet från Silestone, Dekton och Sensa by Cosentino för att finna din favorit.

Tack för att du följde med och i nästa inlägg kan du se mer av hur kvällen blev då ett helt sällskap med designers, fotografer, stylister och bloggare samlades på Boutique-hotellet Pigalle för mingel och sedan transport ut till #cosentinofestival för att avnjuta middag vid långbord uppdukat bland marmor, Dekton och Silestone.