Nyhet -

Silestone EARTHIC® LAB X FORMAFANTASMA vinner priset "Technology Fuorisalone Award" 2024 på Milanoveckan

• EARTHIC® LAB får Fuorisalone Special Mention i kategorin “Technology”, som delas ut av evenemangets jury och redaktion, i konkurrens med andra företag som t.ex. Google, Samsung och KIA m.fl..
  • Priset uppmärksammar "projekt som förnyar sig genom att återställa en balans mellan människor och deras miljö, med hjälp av teknik som en central faktor för att skydda planeten".

Cantoria (Almería), 23e april 2024.- EARTHIC® LAB, den uppslukande installationen som Cosentino presenterade förra veckan under Milano Design Week, har tilldelats ett särskilt omnämnande i kategorin ”Technology”i den tredje upplagan av den prestigefyllda ”Fuorisalone Awards". Den av Fuorisalone prisbelönta utställningen, som Cosentino skapade i samarbete med Formafantasma-studion, utmanade det konventionella förhållningssättet till design och betonade produktionsprocessernas betydelse framför enbart estetiskt tilltalande. Kärnfokus för EARTHIC® LAB X FORMAFANTASMA var att ta med besökarna på en transformativ resa, visa upp det noggranna skapandet av EARTHIC surfaces-kollektionen® och lyfta fram vikten av hållbar design.

Denna verkliga kombination av innovation, teknik och hållbarhet har nu uppmärksammats av organisationen för FuoriSalone, vars utställningsagenda fyller stadens gator varje år för att fira design och konst. Siffrorna för 2024 bekräftar detta: 1125 evenemang i guiden med 838 anslutna varumärken, en onlinepublik på 630 000 användare, en ökning med 23% jämfört med 2023, som kommer från 162 olika länder. Fuorisalone Award väljer ut och främjar de mest minnesvärda installationerna som visas upp, och dess innehåll, projekt och aktiviteter som är relevanta och intressanta för det internationella designnätverket.

Förutom huvudpriset har en teknisk kommitté och Fuorisalone-redaktionenfokuserat på att lyfta fram innehåll som är relevant för design- och projektvärlden. Dessa utvalda projekt tävlar om endast 4 hedersomnämnanden(interaktion, hållbarhet, teknik och kommunikation). Med sk. ”Special Mentions” stöder Fuorisalone värdet av designkultur, som inte nödvändigtvis manifesteras bara i dess fysiska och estetiska uttryck, utan också i dess djupare innehåll, som producerar värde och erbjuder alternativa och alltmer avantgardistiska visioner.

När det gäller teknik och EARTHIC® LAB X FORMAFANTASMA, som valts ut framför andra förvalda installationer som Google, Samsung eller KIA, stöder organisationen sin innovation genom att återställa en balans mellan människor och deras miljö: användningen av teknik som en central faktor för att skydda planeten. Juryn bestod av ledande personer inom sektorn som Francesco Zurlo, dekanus för designskolan i Politecnico di Milano; Nicola Ricciardi, konstnärlig ledare för Miart; Federica Sala, curator och EIC The Good Life Italia; Giada Daniele, arkitekt, eller Caroline Corbetta, kurator för samtida konst och grundare av Il Crepaccio, bland andra.

"Denna utmärkelse är en absolut vändpunkt i vår långa historia inom Milano Design Week, och bekräftar att vår resa mot hållbarhet och miljöansvar, genom Earthic® ytorna och förkroppsligad i EARTHIC® LAB-installationen, värderas av design- och arkitektvärlden. Jag vill uttrycka min uppriktiga tacksamhet och till hela företaget och alla som har bidragit till att göra denna prestation möjlig: till Formafantasma-teamet för deras kreativitet och vision om hållbar design. Till våra samarbetspartners, kunder och leverantörer. Och främst till Cosentinos marknadsföringsteam för deras ansträngningar, engagemang och omsorg om varje detalj", säger Damián Granados-Lorca, VP Global Marketing på Cosentino.

Installationen introducerar EARTHIC® by Silestone®XM, en ny generation av hållbara ytor som kommer att släppas i nu i maj, bestående av upp till 30% okonventionella och återvunna material och högst 10% kristallin kiseldioxid. Den har en unik estetik som fötts ur produktionsprocessen, som förkroppsligar Cosentinos och Formafantasmas vision om en hållbar yta som inte kompromissar med kvalitet och prestanda.

EARTHIC® LAB X FORMAFANTASMA installation HR-bilder finns här