Nu är rätt tid att bygga smartare

Nu är rätt tid att bygga smartare

Byggkostnaderna skenar, men vi behöver fortsätta bygga. Lösningen är att göra byggprocessen smartare och mer resurseffektiv. I slutändan handlar det om att möjliggöra ett bättre samhälle, skriver Martin Freland, chef för kvalitet, miljö och arbetsmiljö på Cramo.

Högre kostnader för transporter, material och energi pressar byggbranschen. Förra året ökade byggkostnaderna med hela 15,6 procent, enligt SCB, och de tuffa ekonomiska tiderna väntas fortsätta under 2023.

I en bransch som omsätter 700 miljarder kronor om året blir det enorma summor i ökade omkostnader. Men vi kan inte sluta bygga. Tvärtom är det viktigt för både ekonomi och människor att vi fortsätter att bygga det samhälle vi vill ha.

Men för att kunna bygga även i pressade tider behöver våra byggprocesser bli mer effektiva – i alla led. Från planering och logistik till verktyg och materialanvändning. Det ställer branschen inför stora utmaningar. Samtidigt skapar det också möjligheter att göra förändringarna som vi vet ändå behövs på längre sikt.

Genom ökat effektiviseringsarbete kan varje insats för att minimera användningen av råvaror och energi också bli ett sätt att minska byggsektorns negativa påverkan på miljö och klimat. Ofta leder den typen av effektivisering dessutom till förbättrade arbetsprocesser vilket gör att vi kan bygga ännu mer kostnadseffektivt.

Men det är väl ingen som medvetet slösar material och energi i byggbranschen i dag? Nej, tvärtom. Vi ser en stor vilja hos branschkollegor att bli mer hållbara ekonomiskt och miljömässigt. Samtidigt består ett bygge av många olika aktörer med olika arbetssätt vilket i sig tenderar att göra processer mindre effektiva.

Ett sätt att effektivisera är genom smartare logistik. Om vi till exempel kan skapa förutsättningar för att undvika att alla leveranser till en arbetsplats sker inom loppet av ett par timmar eller att man använder många olika leverantörer för likartade behov, med sämre samordnad distributionslogistik som följd, kan vi minska antalet anlöp till byggområdet med låg fyllnadsgrad. Genom detta kan vi minska trängsel i stadskärnorna och undvika förseningar i byggprocessen samtidigt som miljöpåverkan blir lägre och byggarbetsplatsen säkrare.

Ett annat viktigt utvecklingsområde är kunskapsöverföring. Byggare, deras kunder och samarbetspartner behöver alla bli bättre på att dela data, information och erfarenheter med varandra. Här kan digitala lösningar med relevanta fakta fungera som ett stöd för att föra vidare kunskap från ett projekt till ett annat – vilket hindrar att kostsamma misstag upprepas.

Till sist är det viktigt att se över val av utrustning och maskiner. Genom att hyra utrustningen precis där, och när, den behövs kan byggaktörer spara resurser och säkerställa att de alltid har modern, säker och miljöanpassad teknik.

Det finns alltså stora möjligheter med en ökad samordning där målet är att spara resurser. I slutändan kommer smartare byggprocesser också att lyfta byggkvaliteten. För genom att vara mer resurseffektiva kan vi exempelvis ägna mer tid och energi till kvalitetssäkring, kompetenshöjning och innovation.

För att klara den hållbara omställningen och kunna fortsätta bygga i tuffare tider behöver vi bygga smartare. Det vinner alla på.