Ökad kunskap bästa vägen till ökad säkerhet

Ökad kunskap bästa vägen till ökad säkerhet

Hos Veolia står säkerheten på arbetsplatsen alltid högst på agendan. En viktig samarbetspartner är Cramo som täcker en stor del av Veolias utbildningsbehov på området. Båda företagen är rikstäckande och vill ta ett heltäckande ansvar för säkerhetsfrågorna.

Joakim Hjelm är elektriker och arbetar på Veolia sedan ett år tillbaka. Under den tiden har han hunnit gå flera säkerhetsutbildningar, bland annat i fallskydd och arbete på väg. Senast deltog han i en grundutbildning i mobila arbetsplattformar i Cramoskolans regi, en utbildning som ger honom certifikat att använda olika typer av liftar under uppdragen från sin arbetsgivare.

‒ Jag tycker att utbildningen var jättebra. Jag lärde mig många nya saker och känner mig mycket säkrare nu med att använda lift. Det var många säkerhetsaspekter som jag inte har tänkt på när jag kört lift tidigare. Framför allt att det finns flera olika typer av liftar och att valet av lift kan vara avgörande för säkerheten, berättar Joakim.

Heldagsutbildningen var förlagd till Cramos depå i Upplands Väsby där Joakim och sju andra kursdeltagare från Veolia fick blanda teori med praktik.

‒ Det var teori med ett avslutande prov innan lunch. Därefter fick vi provköra olika typer av saxliftar och bomliftar, berättar Joakim.

Säkerheten en förutsättning

Veolia är världsledande inom optimerad resurshantering och sysselsätter 1200 medarbetare i Norden. Den svenska operativa verksamheten arbetar med energiförsörjning, vattenbehandling och återvinningsindustri samt teknisk service gentemot industri, kommuner och landsting samt ägare och förvaltare av offentliga och kommersiella fastigheter.

Fredrik Blomqvist, utbildningschef på Veolia Nordic, framhåller att Veolia alltid har säkerheten på arbetsplatsen högst upp på agendan i allt arbete som företaget utför.

‒ Vi är ett tjänsteföretag och är rädda om våra anställda. Vi jobbar ju åt kunder i ofta väldigt utsatta miljöer. Vår devis är att hög säkerhet är en förutsättning för vår affär. I förlängningen handlar det om ett gott renommé hos våra kunder och att de anlitar oss för att de känner till att vi alltid sätter säkerheten främst, förklarar Fredrik och tillägger:

‒ När det gäller arbetsmiljö och säkerhet så finns det också ett antal områden där våra medarbetare behöver ha certifikat, exempelvis heta arbeten, fallskydd, lift, truck, hjärt- och lungräddning.

Samarbete över hela landet

Varför Cramoskolans utbildningar?

‒ Veolia är rikstäckande och finns på ett 70-tal orter runt om i Sverige. Därför vill vi jobba tillsammans med en rikstäckande aktör som finns på de platser där vi är verksamma. Cramo är också en helhetsleverantör av säkerhetsutbildningar. Vi har ett nära samarbete vilket gör att Cramo känner till vår verksamhet där vi ibland behöver göra snabba insatser. Därför behöver vi en aktör som förstår våra behov och som vi kan ha en nära dialog med för att kunna anpassa utbildningarna och även få utbildningsinsatser på kort varsel. För oss fungerar det väldigt smidigt att använda Cramoskolans utbildningar. Vi är helnöjda med dem, säger Fredrik Blomqvist.

Vilka utbildningar köper ni?

‒ Det är framför allt fallskydd och lift. Vi har även truck, travers, ställningsbyggnad, Bas P och Bas U för byggarbetsplatssamordnare.

Täcker kunskapsluckorna

Nya och hårdare myndighetskrav leder till ett växande fokus på säkerheten på landets byggarbetsplatser. Den effektivaste vägen till ökad säkerhet är ökad kunskap, säger Joakim Linton, chef för Cramoskolan som räknar med att utbilda över 10 000 kunder under 2016.

Cramoskolan är utbildningsdelen inom uthyrningskoncernen Cramo som varje år hyr ut hundratusentals byggmaskiner och annan utrustning som liftar och byggnadsställningar.

‒ Generellt sett har utrustningen blivit säkrare och idag finns det en rad specifika säkerhetsprodukter och lösningar i vårt sortiment. Men många olyckor och tillbud inträffar på grund av kunskapsluckor hos personalen eller bristande rutiner i handhavandet av utrustningen. Att få upp ögonen för riskerna och veta hur man ska hantera riskerna kräver utbildning, framhåller Joakim Linton.

Cramoskolans utbildningar sker oftast som öppna kurser på ca 50 av Cramos större depåer spridda över hela landet. Förutom teori ingår också praktisk tillämpning i utbildningen. Deltagarna får bekanta sig med utrustningen och får koppla ihop teorin med verkligheten ute på arbetsplatserna.

‒ Det kommer fortlöpande nya regler för att förstärka säkerheten på byggarbetsplatserna. Cramo kan hjälpa byggföretagen att hålla sig uppdaterade och se till att deras medarbetare har den utbildning och kunskap som krävs, tillägger Joakim Linton.

‒ Liftutbildningen gjorde att jag fick upp ögonen för många säkerhetsaspekter som jag inte har tänkt på tidigare, säger Joakim Hjelm, elektriker på Veolia.

‒ Vår devis är att hög säkerhet är en förutsättning för vår affär, säger Fredrik Blomqvist, utbildningschef på Veolia Nordic.

‒ Vi kan hjälpa företag att hålla sig uppdaterade och se till att deras medarbetare har den utbildning och kunskap som krävs, förklarar Joakim Linton, chef för Cramoskolan.