Stärker upp med vidareutbildning inom arbetsmiljö

Cramo satsar på ökad kompetens bland cheferna

Under 2019 satsar Cramo på att stärka upp kompetensen inom arbetsmiljö för sina chefer, som ett led i att skapa trygga arbetsplatser för medarbetare och kunder. Arbetsmiljöarbetet sker i samverkan mellan arbetsgivare, arbetstagare, skyddsombud och omfattar både fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande.

Målet med utbildningen är bland annat att minska antalet olyckor och tillbud, men också att säkerställa att samtliga chefer i organisationen har rätt kunskap och verktyg för att kunna jobba proaktivt och minimera risker framåt.

– På Cramo lägger vi stor vikt vid våra medarbetares och kunders hälsa/säkerhet. Därför genomför vi under 2019 en stor utbildningsinsats för att förstärka kunskapen inom arbetsmiljö. Samtliga chefer och skyddsombud genomgår en tvådagars arbetsmiljöutbildning där teori varvas med fallbeskrivningar från verksamheten. Syftet är att höja kunskapen och skapa engagemang kring arbetsmiljöarbetet. Genom detta skapar vi förutsättningar för att jobba proaktivt och minimera risker, säger Martin Freland, Chef Operational Excellence på Cramo.

En förutsättning för att skapa säkra arbetsplatser är också genom ett öppet arbetsklimat som kännetecknas av gemensamma värderingar hos företagsledning, chefer och medarbetare. Ett ständigt pågående arbete som handlar om attityder och hur vi beter oss mot varandra.

– Arbetsmiljön på Cramo skall präglas av öppenhet och tillit, där alla känner sig välkomna och behandlas med respekt. För oss är det en självklarhet att fortsätta jobba med frågor som rör den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Vi är varandras arbetsmiljö och har ett gemensamt ansvar i att alla känner sig inkluderade. Det är också en förutsättning för att skapa en arbetsplats som är attraktiv, där våra medarbetare trivs, mår bra, är engagerade och motiverade, säger Linda Ahlerup, Head of HR på Cramo AB.

Cramo Group är Europas näst största företag inom uthyrning av maskiner, utrustning och hyresrelaterade tjänster samt uthyrning av flyttbara lokaler genom Cramo Adapteo. Cramo är verksamt i 14 länder genom ca 300 depåer och 2.500 medarbetare. Omsättningen 2017 var 729,5 miljoner Euro. Cramo är börsnoterat på Nasdaq Helsinki Ltd.

Cramo AB ingår i Cramo Group. I Sverige är Cramo AB det ledande uthyrningsföretaget med cirka 100 depåer och ca 850 anställda över hela landet.