Årets Ungdomscoach i handboll korad!

Årets Ungdomscoach i handboll korad!

Tävlingen Cramocoachen är nu avgjord. Vi gratulerar vinnaren Daniel Svensson, Ystads IF HF. Prisutdelningen sker i samband med SM-finalerna i handboll idag, lördagen den 27 maj, i Malmö Arena."

Cramocoachen är en nationell tävling som syftar till att utse årets ungdomscoach i handboll. Ungdomar mellan 13 och 18 år har själva spelat in filmer med motiveringar varför just deras tränare ska vinna.

Idag, lördagen den 27 maj, koras årets vinnare, Daniel Svensson, tränare för A-pojkar 00, Ystads IF HF.

Ur motiveringen:

“Vi är evigt tacksamma för all den tid Daniel lagt ner under sina 11 år som tränare och för all kunskap han gett oss. ” “Han har alltid funnits där för oss, både på och utanför planen.”

–Att bli nominerad och dessutom vinna är verkligen jätteroligt, särskilt då initiativet och motiveringen kom från killarna själva, det betyder extra mycket, säger Daniel Svensson.

Kontinuitet skapar tillit

Daniel, som innan han blev tränare själv var aktiv spelare, har coachat laget i elva år. Han tränar dem flera gånger i veckan och har deltagit på många resor och träningsläger.

–Kontinuitet är viktigt, det skapar tillit och gör att vi lär känna varandra. Resorna är utvecklande och svetsar samman gruppen, Spelarna lär sig att samarbeta, handboll är en sport som skapar en härlig laganda och gemenskap, säger Daniel.

Efter sommaren går spelarna upp som herrjuniorer. Laget kommer att åka på en sista träningsresa till Spanien tillsammans. Prissumman på 25 000 kr blir ett välkommet tillskott till resan.

Värdig vinnare

Det som genomgående lyfts fram i nästan samtliga antalet nomineringar är just coachens förmåga att se alla, att inspirera, att skapa lagkänsla och självklart att öka handbollskunnandet.

Om Cramocoachen

Årets Ungdomscoach är en nationell tävling som vänder sig till tränare för ungdomslag, 13–18 år, i de 24 klubbarna i Handbollsligan (herrar) och SHE (damer). För att delta i tävlingen ska de nominerade vara tränare/ledare för ett lag i åldersklassen 13–18 år i någon av de 24 klubbarna i Handbollsligan eller SHE. De ska också ha genomgått TS1-utbildning och ha minst tre års erfarenhet som ungdomsledare i en förening.

Juryn består av Peter Gentzel, SHE, Samuel Augsburger, Cramo AB, Anna Larsson, ordförande för SEH Dam samt Olle Hagström, ordförande för SEH Herr. Tävlingen avgörs till 50 procent av omröstning och 50 procent av juryns utlåtande.

Vinnarens och övriga finalisternas filmer kan ses på www.cramocoachen.se