Stärk jämställdheten genom att förenkla föräldraskap

Stärk jämställdheten genom att förenkla föräldraskap

Byggbranschen är en otrolig bransch. Här jobbar människor från hela världen som med stor innovationskraft och starka händer bygger Sverige. Sedan lång tid jobbar många branschaktörer gemensamt för att öka jämställdheten, och mycket går åt rätt håll. Men mer behövs. Genom att arbeta systematiskt för att underlätta föräldraskap kan byggbranschen både locka till sig och behålla medarbetare och förbättra jämställdheten i hela samhället, skriver Elena Grkovska, HR-strateg på Cramo.

Vi lever i ett av världens mest jämställda länder. Många människor, företag och organisationer har arbetat hårt för att vi ska hamna här. Även byggbranschen som länge varit mansdominerad har förändrats de senaste åren. Vi ser att antalet kvinnliga kollegor ökar och märker positiva effekter för både arbetsmiljön och lönsamheten där vi arbetar aktivt med jämställdhetsfrågor. Ändå finns det mycket kvar att göra, både i byggbranschen och samhället i stort.

Att stärka jämställdheten på arbetsmarknaden kräver hårt arbete på flera olika områden. Vi behöver arbeta med allt från mångfald i ledningsgrupper och styrelser till utjämning av oförklarliga löneskillnader mellan män och kvinnor. En av de främsta orsakerna till den bristande ekonomiska jämställdheten i Sverige är det ojämnt fördelade ansvaret för hem och familj. Tills vi får barn har män och kvinnor ungefär lika hög lön och samma karriärutveckling. Femton år efter att ett barn fötts har inkomstskillnaderna mellan mamman och pappan ökat med i genomsnitt 32 procent.

Bland det bästa vi kan göra för att öka jämställdheten i samhället är alltså att se till att fler pappor tar ut föräldraledighet och VAB-dagar. Det bidrar till kvinnors ökade ekonomiska frihet och stärkta ställning på arbetsmarknaden. Dessutom stärker det pappors relation till sina barn.

Förutsägbarhet i arbetstider och möjlighet att planera sitt privatliv är en annan viktig faktor för att öka trivseln på jobbet för alla och underlätta livet för både mammor och pappor. Där det är enkelt att vara förälder är det okej att lämna och hämta på förskola, eller gå ifrån om någon blir sjuk eller ska till tandläkaren. En modern och jämställd organisation ska vara riggad för att kunna hålla hög kvalitet i leveransen och samtidigt främja balans mellan jobb och privatliv för medarbetarna.

Visst kommer det alltid att finnas medarbetare som trots att det är möjligt ändå inte prioriterar privat- eller familjeliv. I slutändan är det upp till varje enskild person att planera sin tid. Men vår övertygelse är att vi arbetsgivare kan hjälpas åt för att ta ett ännu större ansvar för att uppmuntra alla föräldrar att ta ut sin föräldraledighet, eller göra det enkelt att hinna med barnens luciafiranden, utvecklingssamtal och skolavslutningar.

Och för att kunna förändra attityder och vanor krävs ett systematiskt och uthålligt arbete, på alla nivåer. Fler kan bidra till en mer jämställd byggbransch och arbetsmarknad genom att bland annat:

• Säkerställa att alla föräldralediga inkluderas i bolagets sociala aktiviteter och erbjudanden om kompetensutveckling.
  • Använda medarbetarenkäter och arbetsmiljöundersökningar för att systematiskt följa upp hur våra medarbetare upplever arbetsplatskulturen.
  • Säkerställa att vi har rutiner som tydliggör chefernas ansvar att uppmuntra till och, tillsammans med medarbetare planera för, föräldraledighet.

Vi vet att kultur inte är något som bara är. Den är alltid föränderlig och kan både skapas och omformas av människorna i den. Vi på Cramo är fast beslutna om att dra vårt strå till stacken. Vår övertygelse är att vi arbetsgivare har stor potential att bidra till en fortsatt positiv kulturförändring i byggbranschen, och öka jämställdheten i hela samhället.

Elena Grkovska, HR-strateg på Cramo