Konkurserna minskar med 15 procent

Under december månad minskade antalet konkurser med 15 procent, jämfört med motsvarande period 2009, rapporterar affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe.
Totalt minskade antalet aktiebolagskonkurser från 565 till 481.

Statistiken visar att december månads konkurser ligger mycket nära genomsnittet för de senaste tio åren. Under denna period har i genomsnitt 508 bolag gått i konkurs. Det ska jämföras med december månads 481.

Under årets elva första månader har konkurserna minskat med totalt 14 procent. Totalt under 2010 har 5 582 aktiebolag gått i konkurs. Det ska jämföras med 6 465 för motsvarande period 2009.

Aktiebolagen som gick i konkurs under november hade i genomsnitt 4 anställda och en omsättning på 4,1 Mkr. Motsvarande siffror för november månad var 4 anställda och 5,8 Mkr.

Sett till omsättningen är Elator Aktiebolag i Mölndal den största konkursen under december månad. Företaget har, enligt det senaste bokslutet, en omsättning på ca 178 Mkr och 141 anställda. Företaget utvecklar avancerade systemlösningar för industrin.

Den näst största konkursen svarade Liedholms Mekaniska AB för med en omsättning på 140 Mkr och 54 anställda.

Konkursstatistiken för december 2010 kan laddas ner som pdf.

För ytterligare information, kontakta:

Krister Jonsson, platschef Creditsafe Sverige, tel 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.

Krister Jonsson

Operations Director +46 (0)706-28 08 99