Succé för Cygates nya Gåvomat

Succé för Cygates nya Gåvomat

Den 18-20 maj besökte Cygate EFS riksstämma i Fyrishovshallen i Uppsala för att lansera ”Gåvomaten”. EFS (Evangeliska Fosterlandsstiftelsen) är en av de större kyrkliga rörelserna i Sverige med en nära anknytning till Svenska Kyrkan och de har ca 300 kyrkor runt om i landet. Deras riksstämma drog representanter från ca 350 olika svenska kyrkor.

Cygates uppdrag var att på riksstämman lansera företeelsen självbetjäning, det vill säga kortbetalning istället för kontanthantering i ett segment där man traditionellt hanterar kontanter. I det här fallet skulle vår självbetjäningsterminallösning Shop Zone ersätta/komplettera den traditionella kollekten som idag samlar in kontanter.

Gåvomat-projektet har vi gjort tillsammans med Swedbank. Vår terminal/handelslösning Shop Zone är nu certifierad in i Swedbanks produkthylla (kortinlösen via terminal). Det betyder att Swedbank kan peka på Cygate som en trovärdig och stabil leverantör i en utvecklingsfas där de har ett stort behov att hitta nya kreativa sätt att hjälpa sina kunder att ta betalt och hantera pengar/transaktioner. Det här samarbetet är redan i gång, och vi ser stora gemensamma utväxlingsmöjligheter då vi tillsammans signalerar stabilitet i våra respektive verksamheter samt har en enorm kundbas att bearbeta.

Från vår vanliga Shop Zone-variant anpassad mot arenor tog det ca 1-2 dagar att jobba om produktfloran samt att layouta om användargränssnittet.

Bland slutanvändarna var reaktionerna mycket positiva. Den starkaste upplevelsen låg i att besökarna ”slapp” hantera kontanter, men också att det var en dynamik i att de kunde lämna kollekt samt handla produkter genom samma terminal med en bra sammanställning på vad man skänkt och handlat som genererades naturligt som en kvittoverifikation från terminalen.

Genomgående så var samtliga grupper nöjda (Swedbank, EFS, kyrkorepresentanterna), med tyngd på enkelheten, snabbheten och användarupplevelsen.

Tanken är att vi nu ska gå vidare med ”kollektomat”-lösningen mot kyrkorna och erbjuda dem ett paketerat förslag där de kan ta in kollekt för att de ska kunna hantera annan typ av produktförsäljning genom våra terminaler. Vi kommer att göra en intresseförfrågan bland kyrkorna med ett erbjudande. Vi tror att detta lämpar sig i första hand till lite större församlingar då terminalerna är något kostnadsdrivande samt att kyrkorna som bekant har ett väldigt periodiserat flöde av besökare.

För mer info, vänligen kontakta Stig Waldemarsson.