Cygate första Platinapartner med Veeam Cloud Connect molnbackup

Cygate första Platinapartner med Veeam Cloud Connect molnbackup

Cygate blir första Veeam Platinum Partner att erbjuda extern molnbackup med Veeam Cloud Connect. Veeam har idag flera tusen svenska kunder, och Cygate blir därmed automatiskt ett alternativ för molnbackup för dessa i senaste Veeam 8. Veeam Cloud Connect möjliggör enkel och snabb extern backup, DRaaS och återställning för virtuella miljöer. Lösningen blir tillgänglig från datacenter i Karlstad, Stockholm och Malmö under våren.

Idag är de flesta IT-driftmiljöer virtualiserade. Mjukvarubolaget Veeam har en stark ställning inom backuplösningar för dessa, med flera tusentals svenska kunder. I den senaste programsviten Veeam Availability Suite 8 får kunden Veeam Cloud Connect, med funktionen att snabbt och enkelt lägga en offsite-backup hos någon av Veeams molnpartners. Cygate blir nu första Veeam Platinum Partner att erbjuda Veeam Cloud Connect i Sverige.

– Med Veeam Cloud Connect kan vi erbjuda en fantastiskt enkel offsite-backup och supersnabb återställning från den största leverantören på området i Sverige idag. Lösningen är unik, den kompletterar väl vårt erbjudande i synnerhet mot mid-market och offentlig sektor och vi har många kunder som frågar efter den, säger Niclas Alvebratt, teknisk chef på Cygates affärsenhet Cloud.

– Cygate med Ipeer har på kort tid blivit största Service Provider hos oss i Sverige genom sin förmåga att ge kunderna det de vill ha. Vi är glada att de fortsätter i denna riktning när de nu som första Platinum Partner lanserar Veeam Cloud Connect. Med Veeam Cloud Connect kan Cygate tillsammans med Veeam hjälpa företag att se till att data, system och applikationer alltid är tillgängliga, säger Veeams Nordenchef Linus Svensson.

Veeam Cloud Connect gör att ett företag med några knapptryck kan få en backup av data på annan plats. Man kan också ha en säkerhetskopia av viktiga virtuella maskiner och applikationer vilande där som en DRaaS (Disaster Recovery as a Service). Backupen kan krypteras innan den lämnar kunden. VPN-kryptering behövs inte utan Cloud Connect erbjuder en förkonfigurerad SSL-tunnel med WAN acceleration. Återställningstid (RTPO, Recovery Time Point Objective) för en virtuell maskin är i snitt endast 15 minuter. Kunden kan själv nå sin backup, se status och vid behov återställa via Veeams kontrollpanel, och därmed säkra tillgängligheten till viktig affärsdata och applikationer.

För mer information:
Niclas Alvebratt, teknisk chef på Cygate Cloud: niclas.alvebratt@cygate.se, 072 509 83 54
Linus Svensson, Nordenchef, Veeam, linus.svensson@veeam.com, 072 742 22 55