Nu blir det nya däckrazzior på Gotland.

Pressinbjudan: Gotland Däckrazzia den 7 september

Hur står det till med däcken på våra bilar?

I slutet av augusti och en bit in i september genomförs däckrazzior i olika delar av landet. Syftet är att öka kunskapen och påminna om bilistens ansvar att ha koll på sina däck.

Vid däckrazziorna gör polisen en ordinarie trafikkontroll och därefter erbjuds föraren att få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig. Statistik samlas in och förarna får information om däckens status och även råd för att köra mer trafiksäkert och hållbart.

Media bjuds in till pressvisning av däckrazzia på Gotland:
Datum: Torsdag den 7 september
Tid: 09:30
Plats: Visby, Skrubbs, Lv143

Vid pressvisningen redovisas även resultat från tidigare genomförda lokala/regionala däckundersökningar.

Anmälan uppskattas och sker till:
Anna Rönnle, Trafikövningsplatsen LF Park
anna@trafikovningsplats.nu
070-687 55 61

Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. Däckrazziorna genomförs i samband med Polisens trafikkontroller.

För mer information, kontakta Pontus Grönvall, Däckbranschens informationsråd,
pontus@dackinfo.se, 0705-67 37 47

Regioner

Däckrazzior genomförs årligen för är att öka kunskapen om mönsterdjupets och lufttryckets betydelse för trafiksäkerheten och miljön samt om energimärkningen av däck. Däckrazzia är en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. Däckrazzior genomförs i samband med Polisens ordinarie trafikkontroller.

Pontus Grönvall

Presskontakt Däckbranschens informationsråd 0705-67 37 47

Däckrazzia

Däckrazziorna är en del i en flerårig samverkan för att öka medvetandet om mönsterdjupets och lufttryckets betydelse för trafiksäkerheten och miljön samt även informera om energimärkning av däck. Bakom Däckrazzia står Energimyndigheten, NTF, Bilprovningen, Däckbranschen och VTI. Däckrazziorna genomförs i anslutning till Polisens trafikkontroller.

Däckrazzia
BOX 7020