Pressinbjudan till elcykelträff - elcykelns genombrott

Pressinbjudan till elcykelträff - elcykelns genombrott

I Holland, Danmark och Tyskland har elcykeln slagit igenom och står för en stor del av nyförsäljningen av cyklar. Nu spår cykelbranschen att elcykeln står inför sitt stora genombrott även i Sverige. Dalakraft bjuder in till möjlighet att träffa och intervjua inbitna elcyklister som berättar om sina erfarenheter. Ni får också möjligheten att testa 14 modeller av elcyklar, allt från klassiska cyklar till sportigare modeller, mountainbikes och lådcyklar.

Elcykeln har många användningsområden, till exempel bilersättning vid jobbpendling, roligare träning eller hjälpmedel efter skada. Vinsterna är många, både för den enskilde cyklisten och för samhället i stort - hälsa, ekonomi, resurshållbarhet och miljö.

Träffa elcyklister med olika användningsområden

Ni får möjlighet att träffa och intervjua elcyklister som berättar om sina erfarenheter och hur de använder sin elcykel.

Några ser sin elcykel som en ersättare till bilen vid jobbpendling och sparar pengar och miljö samtidigt som hälsan och motionen blir bättre. Andra kör fulldämpad mountainbike i skogen och får världens roligaste fritidssysselsättning. Att kunna cykla efter en skada eller få en extra knuff när barnvagnen ska kopplas på är också tillfällen där elcykeln kommer perfekt till pass.

Provkörning - elcyklar för alla behov

Vi har samlat ihop cykeltyper för alla behov - "korgcyklar", mountain bikes (MTB), hybridcyklar (blandning av klassisk, racer och MTB), citybikes, lådcyklar och ihopfällbara cyklar. Ni erbjuds möjlighet att provköra alla cyklar nedan.

Marvil E-Motion Lite 3-vxl (klassisk)
Marvil E-Motion 7 vxl (klassisk)
Crescent Elass 3-vxl (klassisk)
BH Bikes Neo City Lite (klassisk/citybike)
Batavus Genova E-Go (klassisk/citybike)
Batavus Stratos E-Go (citybike)
Giant XR Roam E+ (hybrid)
BH Bikes Neo Cross (hybrid)
Scott E-Sportster (hybrid)
BH Bikes Neo 29er (terräng/MTB)
Giant Talon 29er Hybrid (terräng/MTB)
BH Bikes Neo Jumper (fulldämpad MTB)
BH Bikes Neo Volt Sport Light (ihopfällbar)
Cargo Bike Electric (lådcykel)

Vanliga frågor om elcyklar

Måste man trampa? Hur långt kan man köra på en elcykel? Hur fort går en elcykel? Hur mycket ström drar en elcykel? Behöver man något körkort? Vad händer om batteriet tar slut? Hur får man motion på en elcykel? Kan man dra barnvagn med en elcykel? Hur fungerar en elcykel på vintern? Vad kostar en elcykel? Hur sparar man pengar med en "dyr" elcykel? Hur lång är livstiden på batteriet i en elcykel? Hur många år håller en elcykel? Måste man köpa en helt ny elcykel? Kan man konvertera en vanlig cykel? Vilka sorters elcyklar finns det på marknaden?

Vi reder ut frågorna och möjligheterna!

Tid, plats och anmälan

Tid: torsdag 10 april kl 16
Plats: Lissgatu 4 i Siljansnäs (vid Utesport/"Cykelladan", se vägbeskrivning här)
Anmälan: senast tisdag 8 april till Niklas Hagman på mail niklas.hagman@dalakraft.se eller telefon 023-48 80 77

Vi bjuder på smörgås och dricka. Varmt välkomna!