Så fungerar en elcykel

Så fungerar en elcykel

En elcykel är en vanlig cykel som ger dig assistans av en elmotor när du trampar. Du måste trampa, men du kan få upp till tre gånger mer kraft på varje tramptag. Det är lätt att cykla snabbare, längre och oftare med en elcykel.

Denna artikel är en del av Dalakrafts elcykeltest.

Att cykla elcykel fungerar precis som på en vanlig cykel, med skillnaden att du kan slå på elassistansen och välja om du vill ha mycket eller lite hjälp från elmotorn. När du trampar med elassistansen påslagen ger elmotorn dig en extra vind i ryggen - uppförsbackar blir platta och motvinden blir medvind.

Elcykeln får enligt lag ha en motor som är upp till 250 Watt stark. Den får hjälpa cyklisten i hastigheter upp till 25 km/h.

Räckvidd – hur långt kan man cykla innan batteriet tar slut?

Tillverkarna anger ofta fem till tio mil, men ta räckviddssiffrorna med en nypa salt. Våra erfarenheter är att siffrorna stämmer under förutsättning att cyklisten är lätt, vägen platt, temperaturen 20 grader och att driftläget med minst elassistans används. Om du tycker om att cykla snabbt i uppförsbackar med mycket hjälp av elmotorn är det ofta dags att ladda batteriet efter ungefär halva körsträckan. Batteriet får längre livslängd om du laddar det lite och ofta istället för att köra slut på det helt.

Hur mycket el drar en elcykel?

Under 0,1 kWh per mil. Fem mil i veckan, 260 mil om året, ger en kostnad för el på så lite som 20 till 25 kronor per år!

Hur ser en elcykel ut?

Elmotorn sitter placerad antingen i framhjulet, bakhjulet eller i vevpartiet. Batteriet, som du laddar hemma i ett vanligt eluttag sitter på pakethållaren, ramen eller sadelstolpen. En elcykel väger mellan fem och sju kilo mer än motsvarande cykel utan elassistans.

Skötsel – behöver en elcykel någon extra service?

Förutom att ta hand om batteriet så kräver en elcykel inte någon extra service. Eftersom elcyklar vanligtvis rullar betydligt fler mil blir det viktigare att du gör ren och smörjer kedja och växlar med jämna mellanrum. En cykelservice kostar mellan 300 och 700 kronor om man lämnar in den till cykelverkstaden. Ett tips är att själv göra lättare rengöring och smörjning av kedja och lämna in den på service efter cykelsäsongen. Om du vintercyklar kan det vara bra att ge cykeln en vinterförberedande service.

När man laddar batteriet tar man ur det ur cykeln, batteriet har ett lås på cykeln så att det inte hoppar ur eller stjäls. En laddningscykel per vecka (3-5 mil på elcykeln) ger en livslängd på 10 år. Batterierna är av samma typ som finns i de flesta mobiltelefoner och det är enkelt att byta batteri. Generella råd om dagens elcykelbatterier (Li-Ion):

·  Kör inte helt slut på batteriet, det är bättre att ladda det lite och ofta

·  Om du vintercyklar, ta in batteriet och låt det nå rumstemperatur innan du laddar upp det

·  Om du inte cyklar på vintern, underhållsladda batteriet varannan månad

·  Det är bra att förvara batteriet inomhus så mycket som möjligt på vintern, inte minst för att effekten från batteriet blir sämre och cykeln trögare när det är kallt

Elcykel på vintern – fungerar det?

Fördelarna med elcykel på vintern är flera. Det är lättare att klä sig rätt jämfört med vanlig cykling, du kan ta på dig varma dunjackan och överdragsbyxor utan att bli svettig efter första uppförsbacken. Jämfört med bilen slipper du dyra kallstarter med ohälsosamma avgaser och att skrapa isiga rutor.

Snöröjning av cykelbanor i städer är ofta prioriterade före bilvägar vilket är tacksamt för vintercyklisten. Nackdelen med elcykel på vintern är att batteriet tappar upp till 30-40% kapacitet när det är kallt, förvara batteriet inomhus mellan turerna så får du full effekt och full räckvidd. Batteriets kapacitet kommer tillbaka när det blir varmt igen.

Vintertips:

·  Skaffa bra överdragsbyxor, varma handskar och vindtät mössa så slipper du frysa

·  Sätt dubbdäck på cykeln så känner du dig trygg även på isiga underlag

·  Spruta en tunn olja och glykol i vajerhöljen så riskerar inte växlarna att frysa (eller lämna in den på en vinterförberedande service)

·  Sköt batteriet enligt instruktionerna så fungerar det bra även på vintern