GävleDala Designlab stärker regionens företag

GävleDala Designlab stärker regionens företag

Ett nytt projekt har startats i Stiftelsen Teknikdalens regi, GävleDala Designlab som är ett samarbete som sträcker sig över regiongränsen. Syftet är att utveckla och stärka företagen i regionen inom området industridesign, alltså design av produkter och tjänster.

Anna-Lena Gull och Mattias Tejne är ansvariga för projektet. Anna-Lena med utgångspunkt från Falun/Borlänge och Mattias från Gävle. - Vi är fortfarande i ett uppstartsskede, berättar Anna-Lena. Vi letar efter företag med potential och vilja att växa och utvecklas, de ska inte bara tycka att det här med design är kul. Förutom att vi ska hjälpa företag ska vi också försöka stimulera tillgången på kompetens i regionen. Med hjälp av projektet kan vi försöka locka folk med den kompetens vi söker att återvända hit, få dem att inse att det finns möjlighet att jobba här.

Undersökningar som gjorts bland företag i länen visar att det är allt viktigare att jobba medvetet med design. Företag har generellt sett inte den kompetensen som krävs internt. Därför kommer Gävle/Dala Designlab att fylla ett behov. - Vi vill visa företagen i projektet vilken nytta de kan ha av ett större fokus på design, säger Anna-Lena. Tanken är ju att de ska fortsätta jobba på samma sätt även när projektet är slut.

- Vi vill jobba konstruktivt med företagen, fortsätter Anna-Lena. Jag tror inte på generella lösningar, det är viktigt att var och en av våra projektdeltagare får hjälp som är på rätt nivå för just dem. En annan utmaning blir att försöka matcha företag som har en traditionell syn på produktutveckling med kreativa designers. Här kommer det att bli enormt viktigt att försöka landa i någon sorts verklighet, att hitta en regional marknad så att de känner igen sig. Att de pratar samma språk helt enkelt.

Är du intresserad av projektet GävleDala Designlab kan du höra av dig till:

Anna-Lena Gull, 070-512 22 69, anna-lena.gull@teknikdalen.se

Mattias Tejne, 070-495 50 70, mattias.tejne@teknikdalen.se