​PANDEMIN SKAPAR MAGISKA SAMARBETEN

​PANDEMIN SKAPAR MAGISKA SAMARBETEN

PANDEMIN SKAPAR MAGISKA SAMARBETEN

Nya utmaningar både för företag och samhället när pandemin fortsätter. Men även möjligheter att samarbeta, tänka nytt och investera. Magikern Pontus Lindman ställde om på 45 minuter! Från att vara bokad med magiskola live till att köra digitalt. Pontus väljer att lansera magiskolan på plattformen ShowDevote vilken är en nysläppt tjänst genom företaget AGNSY AB. Både Pontus Lindmans företag Expect Magic och AGNSY AB ingår i Dalarna Science Parks inkubator där de får affärscoachning.

-Ja, det är många utmaningar för oss företagare som vanligtvis möter våra kunder fysiskt, menar Pontus Lindman. Projektet jag nu håller på med är ytterligare en anpassning när den nya 8-regeln träder i kraft. Jag skulle nämligen hållit en magiskola live. Den blev nu inställd med de nya restriktionerna så jag fick ställa om ytterligare en gång. Samma dag, 25 minuter efter att de nya restriktionerna presenterades ringde jag upp alla i mitt team och berättade att jag hade en ny plan. Redan efter 45 minuter var den nya planen klar och vi var då i full fart med förberedelserna av vad som nu kallas Pontus Lindman Academy, fortsätter Pontus.

Samarbetet sker med plattformen ShowDevote som vidareutvecklar denna tillsammans med sina kunder. Bakom plattformen står AGNSY AB och de båda bolagen ingår i Dalarna Science parks inkubator där de utvecklar sina affärer. - En tydlig del av vår lanseringsstrategi är att istället för att gissa vilka funktioner kunderna vill ha, tar vi fram det tillsammans. Detta är lättare sagt än gjort och det är väldigt kul att vi direkt vid en lansering kan implementera en ny idé så snabbt efter önskemål från en av våra kunder, säger Thomas Gilén, AGNSY.

Plattformen släpptes som en sk ”MVP - Minimum Viable Product” - därefter var strategin att kunderna skulle få vara med och påverka prioriteringsordningen på implementeringen av funktioner. För oss har det varit en självklarhet att involvera kunderna i hur plattformen ska utformas därefter, fortsätter Thomas.

Pontus Lindman hörde av sig till oss och hade en stor utmaning. Han hade planerat och sålt ett stort antal platser till en fysisk magikerskola, så kom beslutet från regeringen som gjorde det omöjligt för honom att samla denna grupp av människor. Pontus ville nu istället sälja en sex veckors introduktionskurs i magi och tankeläsning med hjälp av en paketlösning där hans kunder bara behöver betala en gång för att sedan löpande kunna ta del av innehållet i kursen. Det var då vi förstod att vi var tvungna att agera snabbt. Självklart skulle vi hitta en lösning tillsammans med Pontus idéer och produktion av paketerade filmer. Tillsammans med DuctIT så byggde vi denna funktion som nu är lanserad. -Så vitt vi vet finns det finns ingen annan plattform som har denna lösning, menar Thomas Gilén

-Nu kan mina kunder gå magikerskolan ändå, menar Pontus, och jag lägger varje vecka in en film som de som köpt paketet får ta del av. Här har de fri tillgång till materialet och för min del lägger jag lika mycket tid som innan.

Magiska samarbeten har lett till win-win för de båda företagens utveckling.

-Slumpen är ingen tillfällighet! Pontus Lindman är magikern som har 100-tals miljoner visningar i sociala medier och TV, AGNSY har plattformen som möjliggör det för Pontus att jobba vidare trots den rådande situationen. AGNSY och Pontus Lindman skulle ha gjort affärer tillsammans förr eller senare under alla omständigheter, nu blev det förr. Fantastiskt, säger Jörgen Bond, affärsutvecklare på Dalarna Science Park!

Mer information; Thomas Gilén, Agnsy AB och ShowDevote 010-585 65 30 www.showdevote.com samt Pontus Lindman, Expect Magic, 076-221 32 57, www.PontusLindman.com, Jörgen Bond, 073-920 03 60 eller Ann-Louise Larsson, 070-695 62 92, Dalarna Science Park

Dalarna Science Park är en innovationsarena som stödjer utveckling av människor och företag med tillväxtambitioner. Vi vill bidra till högkvalitativ näringslivsutveckling i Dalarna till nytta för företagens konkurrenskraft och innovationsförmåga. Välutvecklade processer erbjuds till såväl nya entreprenörer som etablerade företag.